Monday 7 September 2009

Perak Oh Negeri Ku

Sebagai anak perak yg mana kedua ibubapa saya berasal dari Perak. tentunya saya harus berbangga.. Negeri yang mempunyai Sejarah kesultanannya yg tersendiri, sejarah lamanya yang menarik, hasil bijihnya seuatu ketika dulu yang menggerakkan Tanah Melayu ketika itu, hasil bumi dan floranya yang banyak, tanah yang luas, hasil keseniannya yang unik, aneka resepi tradisi yang pelbagai dan pelbagai lagi..

Tapi ada sikit terkilanlah disini. sebagai rakyat dan anak Perak yang tiada apa-apa pengaruh.. saya lihat Perak agak malap..Dari segi semangat kenegeriaannya mmg out dah. Tidak seperti orang Kelantan, Kedah, Johor dan orang Jawa.. jgn marah ahh orang jawe...

Apa yang paling saya nak lontarkan disini adalah dari segi kemajuan negeri sosial dan ekonomi. Politik tak boleh sentuh.. sensitif nanti.. orang kat negeri (terutama bangsa saya sendiri) ni seolah-olah makin kurang.. kurang dari segi bilangan.. kurang dari segi pegangan, kurang dari segi kemajuan, kurang pendedahan, kurang idea dll.

Aspek kurang tadi tu satu hal, yang satu hal lagi ialah pembangunan di Perak lembab.. saya rasalaa.. jgn marah yer.. just nak luahkan perasaan jer dah kurangkan stress di kepala. Aset pelancongan tentunya banyak.. macam peninggalan kapal-kapal korek, lombong-lombong banyak, air terjun, tanah tinggi, gunung bukit gua-gua pun banyak, tanah dah tentunya luas.. bangunan2 lama yg dibiar usang banyak lagi di perak. Siap penuh dengan pokok liar lagi..kenapalah x maju, x dimajukan untuk lebih maju..


Apala kiranya adakan muzium kapal korek bijih tu.. bolehlaa generasi baru ni tgk sendiri kapal tu.. yg dibiarkan begitu saja..Lombong2 tinggal tu majukan jadi tempat riadah.. banyak manfaat boleh dapat. Tanah yg sesuai buat kawasan industri dan pertanian skala besar. Kuari batu adalah.. tapi.... entahlah kepada siapa sajakah untung tu pergi...

Dengan krisis politik yang malanda baru-baru ni, harapannya kerajaan yg memerintah sekarang dapat memikirkan dengan penuh tanggungjawab dengan pandangan serta tindakan yg kreatif untuk membawa Perak ditahap mana. Mungkin saya tidak lah selalu sangat berada di Perak.. hanya sekadar balik ke kg di KAMPAR sekali sekala menjengah Ibu dan Ayah yang tercinta.. dan singgah di beberapa tempat untuk urusan kerja dan sebagainya.



Harapannya disini agar NEGERI Perak tidak seperti Perak ketika ini.. Kepada yang berkuasa dan berdaya, cubala toleh seketika ke negeri MELAKA.. promote sikit melaka kat sini.. sbb orang umah orang melaka..haha Bukan nak puji orang melaka atau pemimpinnya, tapi banyak pembaharuan yang agresif sudah berlaku di melaka. Negerinya Kecil dengan tiada sumber bumipun tetapi segala yang patut ada telah ada... dari segi tarikan pelaburan dan aktiviti perlancongan x payah nak ceritalaa... nanti kembang plak orang-orang Melaka tu.

Terima kasih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails