Monday, 14 September 2009

Banyaknyer Tanah Terbiar

Sebulan sekali biasanya saya dan keluarga akan balik ke kampung samada ke Melaka atau Perak. Kalau balik ke Melaka (Kuala Linggi), kami akan ikut jalan lama. Dari Shah Alam kami akan masuk Elite Highway keluar ke Sepang F1, lalu ke Bukit Pelandok, Lukut, P Dickson, Pasir Panjang dan sampai ler ke Kuala Linggi. Kalau balik ke Perak (Kampar) pula, kami akan masuk Guthrie Highhway, keluar Tanjung Malim terus ke Slim River, Sungkai, Bidor, Tapah dan Kampar. Perjalanan kedua-dua arah lebih kurang 1 jam lebih. Malas nak ikut highway 100% sbb rasa lebih relax lalu jalan biasa dan kalau memandu belah siang kurang sikit panas jika lalu jalan biasa. Lagipun kalau lalu highway tak nampak permandangan sgt. Nampak pokok getah pokok sawit jer..

Kalau baca tajuk di atas, saya amat teruja untuk membincangkannya..hehe.. Nak tahu sebab apa.. sebab saya takde tanah..haha.. Alangkah bertuahnya anda sekiranya anda atau kerabat-kerabat memiliki sebidang tanah. tak kiralah tanah kebun ker, tanah sawah ker.. tanah paya ker (rugi sikitlaa) atau tanah bukit (untung ). Kalu ada lebih dari 1 bidang tanah lagi lah bertuah giler.



Tanah adalah aset yang amat bernilai. Bernilai dalam erti kata macam-macam boleh dilakukan dengannya. Kita fokus pada tanah pertanian di kawasan luar bandar. Sepanjang perjalanan saya balik kampung saban bulan dan tahun, kelihatan di kiri dan kanan banyak tanah yang terbiar begitu sahaja. Selain tu mmg lah ada tanaman getah dan sawit yang ditanam secara kecilan atau komersil. Syabas kepada pekebun-pekebun kecil yang mengusahakannya. Tetapi bagi tuan-tuan tanah yang lain yang membiarkan tanah yang ada.. adalah sesuatu yang amat rugi dan disia-siakan.

Ketika remaja saya dan keluarga menetap di Alor Gajah, Melaka (menyewa di sebuah Kampung di sana). Sebelah kawasan rumah kami ada lebih kurang 2 ekar tanah. Selama kami menetap selama 5 tahun disana hanya setahun sekali sahaja tuan tanah datang menebas-nebas rumput dan pokok-pokok renek disitu..Dalam hati saya kalau lah aku yang punya tanah ni tahu laa aku kerjakan.. bukan nak berlagak, cuma rasa rugi tanah sikit punya luas. paling malas pun, tanamlah sayur ker macam ulam raja (paling senang taburjer benih atas tanah), pokok pisang ker, bendi ker.. Ini.. ramai yang tanam rumput jer (buat tempat ular melepak).. kalau rumput untuk bagi lembu makan kira OK laa jugak tu kan..



Mungkin ada beberapa isu yang menjadi masalah dan pengekang kepada bagaimana untuk memaksimakan penggunaan tanah seperti faktor status pemilikan, harta pusaka, usia pemilik, idea, modal & banyak lagi.. Mungkin ada kalangan generasi muda yang berminat, tetapi ada halangan2 tertentu.. jadi saya just nak mencadangkan agar mereka yang terlibat misalnya Jabatan Pertanian atau Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah melihat perkara ini sebagai antara skop peranan mereka dalam membangunkan kawasan luar bandar. Mungkin ada agensi RISDA ker ;) atau pihak-pihak yang lain juga boleh main peranan lebih proaktif..
Di bandar kawasan sekangkang kera pun orang boleh buat duit... kenapa tanah yang luas di luar bandar dibiarkan!? Harta sepatutnya menggerakkan ekonomi ataupun apa-apa sahaja yang patut bergerak bukannya dibiarkan beku, berkulat dan tak dipandang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. Hello! Just blog hopping...

    Have a nice day! :)



    -The Mad Tomato

    ReplyDelete
  2. Bagi sesiapa api yg ada tanah tetapi tidak tahu apa yg nak diusahakan, boleh cuba tanaman berikut yg mudah & senang :

    1. Tanam buluh rebung.
    2. Tanam ubi kayu
    3. Tanam serai
    4. Tanam pisang
    5. Tanam jagung
    6. Tanam tebu

    ReplyDelete

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails