Tuesday, 27 December 2011

Usah Mengatuk Lagi




Tahun 2011 bakal melabuhkan tirainya hujung minggu ini. Masing-masing daripada kita sedang giat mengemaskini segala tugasan daalam sasaran hidup 2011. Melihat samada apa yang telah berjaya dicapai dan apa yang masih terbengkalai atau ada yang mungkin kita terlepas pandang. Masa ni paling sesuai untuk kita melihat balik apa azam dan impian tahun 2011 ini. Adakah kita telah berjaya 200%, 100%, 50% atau hanya 10% sahaja. Semua tahap itu sebenarnya adalah hasil usaha kita masing-masing. Kerja kuat, hasilnya tentu lebih baik. Kerja tak kuat.. kuat mengantuk, habuk pun takde..

Bagi saya, apabila kita melewati hujung tahun dan bakal memulakan tahun baru ini, eloklah sangat kita menoleh sekejap apa yang telah kita sumbangkan kepada orang lain dan diri sendiri. Kemudian cuba fikirkan strategi baru untuk 2012 pula. Memang bukan senang kita nak capai 100% impian yang telah digariskan. Tetapi yang lebih penting adalah bagaimana dalam sepanjang tahun itu kita dapat bergerak maju dan sentiasa belajar sesuatu bersama dengan garisan masa dan sentiasa dipandu strategi yg telah kita tetapkan.

Pendek kata, kita mengawal diri kita.. Usahlah kita mengantuk lagi.. Mengatuk dan tidak sedar apa yang berlaku di sekeliling kita. Orang dah jauh ke bulan, kita masih di takuk yang sama. Luaskan jangkauan pemikiran kita dan tanamkan benih keazaman untuk lebih maju dan berjaya pada tahun mendatang ini. Kita yang perlu mengubah nasib kita.. Gunakan segala apa sumber yang ada.. Kenali potensi diri dan jangan tidur lagi ;) Cabaran yang menanti tahun hadapan tentunya semakin berat dan penuh cabaran.

Paling-paling mudah pun dalam impian tahun baru ni biarlah kita tulis dan nyatakan dalam diari contohnya. Jangan lupa untuk selitkan elemen perubahan dalam aspek kerohanian, kewangan, kemasyarakatan, kekeluargaan, keilmuandan kesihatan..

Semoga 2012 memberikan lebih keceriaan dan keharmonian kepada semua. Amin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 16 December 2011

SBPA Oh SBPA




CUEPACS
ingin bertemu dengan PM untuk membincangkan beberapa isu berkaitan SBPA. Sebagai pihak yang mewakili sekalian ramai penjawat awam, tentunya pimpinan CUEPACS berasa amat bertanggungjawab untuk memastikan nasib dan pilihan untuk opsyen kali ini memberikan lebih kesejahteraan dan kelebihan kepada PERJALANAN KERJAYA setiap penjawat awam. Untuk membuat pilihan tentunya memerlukan penjawat awam mendapat maklumat dan info yang lengkap mengenai skim baru ini. PENJELASAN dan pemahaman perlu untuk menentukan untung nasib mereka dikemudian hari kelak di dalam perkhidmatan.

Sememangnya KPPA sendiri telah menjawab dan menghuraikan segala rasional dan jawapan di sebalik pendekatan skim baru ini. Tetapi nampaknya masih ada lagi beberapa perkara yang kabur dan tidak dapat dijelaskan dan difahami jelas oleh penjawat awam. Memang diperkatakan banyak faedah-faedah baru. Tetapi KEBIMBANGAN nampaknya masih membelenggu kebanyakkan penjawat awam.

Harapannya kini dengan peranan CUEPACS, bagi saya kerajaan perlu melihat dan jenguklah sikit dan pertimbangkan lagi beberapa perkara dan paling penting jika nak TRANSFORM penjawat awam, buatlah perubahan itu "BETUL_BETUL". Ambil kesempatan ini perbaiki (memurnikan) skim penjawat awam secara "KESELURUHAN" dan secara IKHLAS dam bukan memilih kumpulan-kumpulan "ITU" juga.



Sikit atau banyak.. sama-samalah kita merasa.











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 12 December 2011

Membuat Pilihan..



Setiap yang melintas di depan kita memang diberikan untuk kita memilih samada untuk mengambilnya dalam bentuk yang positif ataupun sebaliknya. Penerimaan apa jua pun perkara adalah terpulang kepada diri kita untuk mejadikan ianya +ve atau -ve.. Fikiran kita juga begitu, terpulang kepada kita untuk memikirkan apa yang baik ataupun yang buruk. Melihat dari sudut baik atau sebaliknya. Apabila difikirkan semuanya buruk maka diri sendirilah nanti yang akan terbelenggu memendam dalam "rendaman" benda-benda yang tak elok itu. Ini pesan saya kepada diri dan juga tuan puan yang membaca.

Dalam menjalani kehidupan ini sememang proses membuat keputusan itu selalunya mencabar. Bayangkan daripada sekecil-kecil keputusan kita untuk mengisi minyak samada memilih Shell atau Petronas sehinggalah keputusan PM kita untuk memilih siapa calon-calon beliau untuk PRU yang akan datang ini. Semua daripada kita memang perlu membuat pilihan. Pilihan yang dibuat tentunya untuk kepentingan kita juga. Takkanlah kita nak pilih jalan yang tidak baik. Jangan memilih untuk sesuatu yang bakal "memakan" diri.

Apapun sebenarnya post saya kali ini hanya ingin menekankan rangkap ini:

Sebelum kita "pandai" membuat pilihan untuk masa depan dan manfaat orang lain, kita "pandai"lah dahulu untuk membuat pilihan untuk manfaat dan masa depan diri kita dahulu. Jangan persiakan masa muda yang ada.. kelak menyesal di hari tua.

Kita memilih untuk pilih jalan selamat, atau jalan mudah ataupun jalan sukar...

"Sayangi diri dan masa depan kita"








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 1 December 2011

Kerja Dengan Ikhlas dan Minat





Kerja kepada orang politik memang macam-macam. Masa yang dilalui mereka menang singkat. Perhimpunan Agung UMNO telah bermula.. bermulalah sesi perbahasan dan pidato perwakilan berapi-rapi di PWTC.. Berapi-rapi tu bagus, tapi jangan berapi sekejap jer dan kemudian tu berasap dan padam.. Kalau boleh biar api tu macam api obor kat stadium masa sukan Olimpik tu.. membara "marak" dari mula hingga akhir. PRU sudah hampir dekat.. Masing-masing secara tak langsung dah memulakan kempen masing. Cabaran bentuk baru sememangnya getir dan 50-50. Bagi BN saya fikir menawan semula Selangor, Penang dan Kedah tentunya akan menjadi antara MISI paling utama kali ini.

Kerja kepada orang kerajaan juga tidak kurang macam-macamnya. Mana tidaknya.. orang diatas mereka akhirnya adalah orang politik tadi. Terkini dalam minda dan kepala setiap penjawat awam tentunya adalah apa isi butiran Pekeliling Gaji SBPA 2012. Macam-macam perkara baru yang disyaratkan demi menaikan mutu kerja dan perjalanan perkhidmatan setiap penjawat awam. Mungkin ada yang akan selesa dengannya dan mungkin ada yang akan tertekan dengannya. TERPULANG pada diri masing-masing untuk menyesuaikan diri.

Pokok pangkalnya baik bagi orang politik ataupun penjawat awam.. kedua-duanya perlu MEMBERI khidmat kepada rakyat awam.. untuk memberi khidmat terbaik tentunya mereka memerlukan skill, sikap dan pengetahuan dalam bidang masing-masing.. Cukup mereka menjaga tiga perkara ini, rasanya rakyat puas hati.. dan paling tak kurang pentingnya juga bagi saya adalah ASASNYA iaitu kerja dengan IKHLAS dan penuh MINAT.

Tanpa kedua-duanya baik ahli politik ataupun penjawat awam.. mereka tidak akan kekal lama.. kalau kekal lama pun, mungkin kurang memberi erti dan makna kepada orang lain..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 24 November 2011

Jangan Lari dari Masalah



Kehidupan kita ni sering dikelilingi masalah. Kalau tiada masalah besar, masalah kecil. Paling-paling tidak pun masalah ketenangan jiwa atau pun masalah jerawat. Apapun masalah yang dihadapi saja untuk saya berkongsi di sini, bahawa kita tidak perlu "LARI" apabila menghadapi masalah. Kadang kala apabila kita cuba lari, semakin masalah itu rapat dengan kita.

Masalah memang tidak kita undang, tetapi ia datang juga kepada kita. Contohnya macam masalah kewangan, masalah perbuhungan sesama kenalan, masalah anak-anak dan sebagainya. Memang mudah awalnya kita mengandaikan masalah itu akan hilang apabila kita cuba lari daripadanya TETAPI hakikatnya ia akan merebak dan semakin kusut jadinya. Jadi sebagai manusia, kita perlu HADAP masalah itu. Atasinya dan bukan lari daripadanya.

Menghadapi masalah sebenarnya adalah asam garam kehidupan manusia. Kalau tidak bermasalah tentunya kehidupan kita akan jadi dan kelihatan mendatar sahaja. Tidak bergerak, tidak menaik dan tidak ke mana-mana. Semoga kita semua berani menghadapi masalah yang sedang melanda. Menghadapi dalam erti kata berusaha mengatasi dan menyelesaikan masalah itu. Setiap masalah itu insyaAllah ada penyelesaiannya. Jangan terus rosakkan diri, berputus asa dengan masalah tetapi mula cuba berfikir untuk menyelesaikannya.

Bersama-sama kita berusaha menguruskan masalah-masalah kita ;)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 14 November 2011

Saiz Penjawat Awam Terlalu Besar?!!





Orang besar-besar yang dah sampai tahap DEWA ni kadang-kadang pelik jugak cara mereka berfikir. Boleh dipersoalkan pulak saiz penjawat awam yang ada ni.. Dah saiz tu besar, maknanya memang banyaklah kerja dan tanggugnjawab yang kena dan sedang dipikul oleh penjawat awam. Saiz yang besar tu sememangnya disumbang oleh sektor pertahanan, pendidikan dan kesihatran. Kalau jumlah mereka ni kurang macamana nak support rakyat yang ramai yang memerlukan pelbagai jenis perkhidmatan yang ada ni..

Kualiti perkhidmatan awam di Malaysia telah diikhtiraf sebagai antara yang terbaik di dunia. Ini jelas menunjukkan secara KESELURUHAN, penjawat awam telah menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik. Ini bermakna penjawat awam dengan saiz yang ada kini adalah sesuatu yang SESUAI dan PADAN dengan Malaysia. 

Bagi saya dimana-mana sektor pun apabila jumlah entitinya ramai dan besar tentu sekali kita tidak boleh lari daripada mengalami cacat lela dimana-mana. Begitu juga dengan kumpulan penjawat awam. Saya lihat ramai yang bertanggungjawab dan benar-benar bersungguh dalam pekerjaan dan memberikan khidmat. Tetapi malangnya, adalah juga segelintir kecil yang agak kurang beramanah dalam kerjanya yang mungkin perlakuan negatif ini yang sering DITEROPONG dan diperbesarkan oleh masyarakat.

Apapun memang banyak lagi ruang untuk penambahbaikan dalam peranan dan peningkatan mutu kerja dan perkhidmatan penjawat awam.. Sememangnya kerajaan telah sedar penjawat awam dengan agensi masing-masing amat penting dalam pemacu dan mempastikan perjalanan negara baik dan berkembang maju. Itulah sebabnya ada banyak elemen pemantauan, kawalan, pengurusan prestasi dan tak lupa aspek inovasi semakin diterapkan dalam perkidmatan awam.

Akhir kata.. Jangan diherankan saizya yang besar tetapi HERANkan jika peranan mereka tidak besar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 8 November 2011

Tabiat Kurang Molek dalam KEBERSIHAN



Dalam sebulan dua ni saya tidaklah banyak berjalan kemana-mana. Hanya melalui laluan biasa seharian pergi balik pejabat  dan sikit ke kedai beli barang-barang rumah. Tetapi dapat juga tengok beberapa TABIAT KURANG CANTIK orang-orang kita. Perangai baik menggambarkan hati budi kita. Hati budi kita menggambarkan jati diri demi keharmonian semua.

Berikut serba sedikit perkara-perkara kecil yang perlu kita ambil perhatian juga. Antaranya:

1. Kalau kita terbersin di cermin seperti cermin di tandas ke atau mana-mana tempat.. LAPLAH balik cermin tu dengan tisu ke.. takkan nak biarkan ajer sisa virus tu dicermin untuk tatapan orang lain. kalau kita kemana-mana tempat bercermin cubalah seboleh mungkin untuk tidak sentuh cermin tu.. penuh cap-cap jari, buruk rupanya.
2. Berhenti di lampu trafik, sambil tunggu lampu merah tu ada orang suka mengemas-ngemas keretanya. Bagus!! tetapi yg tak bagusnya sampah dalam kereta BUANG LUAR KERETA.. baik betul punya perangai orang ni!!
3.  Di rumah atau di pejabat kalau dah minum dan makan tu basuhlah segera sisa dan tinggal gelas dan perkakas dapur tu.. biar lama-lama takut berkulat nanti.. letak kat pantri pun teruk inikan pula DIBIAR kat meja kerja..
4.  Kita kena belajar untuk berjiwa besar untuk bantu dan kutip jika ada sampah sarap berhampiran persekitaran kita. Kadang kala memanglah sampah tu bukan sampah kita, tetapi dah DITAKDIRKAN benda tu terbiar berhampiran lingkungan kita.. tanpa dikemaskan oleh sesiapa. Mengapa tidak kita usahakan untuk ia dibersihkan oleh kita sendiri. Kita tidak rugi pun sebab kita sebenarnya bukan mencuci sampah itu sahaja tetapi turut MENCUCI HATI kita juga.
5.  Dalam mesyuarat selalunya ada disediakan makan minum. Lepas makan tu kalau boleh susun atur pinggan, sudu dan cawan tu biarlah kemas sikit.. takkan dah kenyang terus DIBIARKAN tunggang langgang semuanya termasuk kerusi mejanya sekali.. susunlah sekejap sebelum keluar dari bikil mesyuarat tu..
6.  Kalau nak meludah dan terpaksa nak meludah tu, kita carilah tempat yang sesuai untuk meludah. jangan atas lantai tempat orang lalu lalang pun kita ludah jer.. Cakap pasal ludah ni teringat saya pada sinki basuh tangan. Selepas makan di restoran misalnya kita akan basuh tangan dan ada yang berkumur mulut. Sekali lagi dah kumur-kumur tu.. alirkanlah SISA KUMUR tu sampai bersih kembali rupa sinki air tu..
7. Akhir sekali macam biasa ramai lagi perokok nampaknya mengekalkan tabiat mereka membuang puntung rokok MERATA-RATA.. Sedih!!...

Sekarang ni banyak yang kita nak buat TRANFORMASI.. harapnya paling-paling tidak pun kita transformasikan apa yang ada pada diri kita dulu.. yang mudah-mudah dulu..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 4 November 2011

LGBT

Semalam terdengar ada program Seksualiti Merdeka 2011.. Ia disokong oleh mereka yang arif dalam undang-undang dan perundangan negara. Pelik sangat..

Program yang "SEBEGINI" pun boleh dijadikan satu acara secara terbuka dan bebas untuk semua.. Kononnya atas dasar hak asasi... Pelik sangat....

Benda ni memang terang-terang tidak mengikut norma dan normal kejadian manusia di atas muka bumi ni.. tapi masih boleh dilayankan lagi... Pelik sangat...

Agaknya untuk kumpulan "mereka" ini entah apalah lagi yang masih tidak dapat diPUASkan pada diri. Masih lagi nak cuba melakukan yang BUKAN-BUKAN dalam hidup.. Pelik sangat...

Pelik... Pelik... memang manusia akhir-akhir zaman ni makin pelik..

"SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA QURBAN"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 27 October 2011

Harga Barang Naik Lagi!!



Dua tiga hari ni, isu yang mendapat perhatian adalah kenaikan harga barang seperti harga ayam, ikan dan juga kenaikan harga tiket perlawanan akhir bola antara Terengganu dan Negeri Sembilan. Saya juga terasa dengan kenaikan harga sepapan petai. Kalau ayam tu mungkin ada banyak faktor yang boleh di"kelentong"kan sebagai alasan untuk naik harga. Ini petai.. ada kos tambahan ker untuk kutip petai tu?!

CUEPACS yang mengesyorkan penjawat awam memboikot secara senyap kepada tindakan tidak membeli ayam, saya rasa memang wajar tetapi sambutannya amat sukar. Banyak tindakan dan usaha boikot sebelum ni gagal dan kurang berjaya.. Kesedaran itu ada cuma tindakan untuk menengakkan prinsip itu masih agak lemah.. Nak berkorban tak makan ayam oleh satu kumpulan besar memang payah juga.. Lagilah kalau pelannya pun x jelas.. Mana tidaknya.. seminggu tak dapat ayam rasa lemah-lemah kot badan ;)

FAM katanya mempunyai alasan dan pendirian sendiri untuk mempertahankan harga RM50 berkenaan. Dari RM30 ke RM50.. memang terkejut.. Kot ya pun nak naik naiklah secara beransur-ansur dan bukannya mengejut macam tu.. Apa pun pengguna harus bijak dan penyokong-penyokong itu sendiri mempunyai pilihan untuk memilih yang tebaik untuk mereka. Jika mereka boleh menerima dan menilai NILAI RM50 dengan apa yang diperoleh semasa di stadium tu.. kenapa tidak..

Beberapa minggu lepas semasa isu cas perkhidmatan prepaid pun ada peniaga runcit yang telah mengenakan cas 6% tu walaupun isu tu masih belum dimuktamadkan ketika itu.. Hebat diorang ni buat duit.. pakai undang-undang sendiri jer..

Rakyat selalunya mengharapkan Kerajaan bertindak atas isu ini. Isu yang sememangnya dimainkan peniaga dan orang berkepentingan. NGO pun dah berbuih-buih dah mengatakan hal ini, tetapi peniaga dan kumpulannya sentiasa "KUAT" dan hampir kebal untuk melakukan sesuka hati mereka.

Bagi saya di sini sekali lagi pihak dan orang yang boleh main peranan berkesan untuk ISU ini adalah Ahli Parlimen kita yakni wakil-wakil Rakyat melalui saluran media-media yang ada. Bincang dan debatkan hal ini bersama PENGILANG atau "master mind" disebalik perniagaan terbabit. Master mind ini saya fikir BERKUASA mengawal ekosistem ekonomi ini. Mereka memang bijak memainkan HARGA.. BIJAK adalah kekuatan utama mereka ini.. Jadi pihak berkewajiban perlu perjelaskan punca (JIKA BENAR HARGANYA PERLU NAIK) dan tangani isu secara jujur dan IKHLAS kerana rakyat kebanyakkan tentunya terjejas sekiranya perbelanjaan harian mereka (belanja makan-minum) ASYIK naik, NAIK dan naikKK aje.. Letih macam ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 20 October 2011

Kita Berubah atau Diubah




Baru selesai mendengar Klinik Kepenggunaan oleh PPIM di Radio 24. Isu yang dibincangkan adalah berkenaan kebankrapan dan bagaimana isu ini perlu dilihat secara lebih budiman dan timbang rasa oleh kerajaan khususnya kepada penjawat awam sendiri selaku pelaksana dasar dan secara spesifik lagi kepada Jabatan Insolvansi sendiri serta beberapa agensi seperti Baitulmal, Pusat Zakat dan lain-lain yang sewaktu dengannya. Statistik menunjukkan 100 ribu lebih di negara ini telah diisytiharkan bankrap. Nampaknya "Bank" juga yang didahulukan.

Daripada  ulasan dan perbincangan, dapat saya petik di sini, sebagai penjawat, kita perlu lebih bijak dan mempunyai RASA dan NALURI untuk bertanggungjawab membantu rakyat yang kita berikan khidmat. Tanpa memilih bulu dan tanpa terlalu mengikut sahaja pendekatan yang mungkin kini sudah tidak beberapa relevan. Dari segi memufliskan sesorang itu mungkin perlu dikaji kaedah prosedurnya. Keadaan kini dilihat lebih kepada menjerumuskan lagi orang yang berhutang itu jauh lebih hina ke lubang masalah mereka. Sudahlah diisytiharkan muflis, dipenjarakan lagi, malu lagi, susah lagi.. susah bukan sekejap. Susah tu dibiarkan dirasai lama.. lama bersama-sama keluarga yang terhimpit dan kalau boleh dikatakan mereka ini dihenyakkankan lagi sampai mereka tak mampu nak bangun semula. Zalim rupanya tu.. Isu ini sememangnya telah dijelas dengan alasan dan faktor undang-undang tetapi janganlah kita terlalu lurus dan tidak berinisiatif untuk MEMBANTU mereka yang susah ini.

Syabas kepada Dato' Dr Makmur sekalu Setiausaha Agong PPIM dan pasukan PPIM yang saya lihat begitu ikhlas dan berani memperjuangkan segala isu berkaitan ummah.. yang mana lebih-lebih lagi membela golongan rakyat biasa-biasa (yang sering tertindas).

Akhirkata. Janganlah kita menjadikan dan cepat meletakkan setiap masalah itu seolah-olah tiada penyelesaiannya.. Tiada harapan... Kita sendiri menutupkan harapan yang mungkin ada..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 17 October 2011

Tidak Mahu Mengundi?!




Salah seorang kenalan memberitahu.. Aku tak mengundi pun.. malaslah nak pergi buang undi.. Ini kenyataan daripada seorang yang terpelajar. Seorang yang belajar di kolej dan universiti.. Rasanya bukan beliau seorang saja yang berpendirian sedemikian, mungkin ramai lagi.. Bagi saya ini menampakkan betapa masih ramai lagi rakyat di negara ini yang mengambil ringan dan tidak peka kepada hak dan tanggungjawab mereka sebagai rakyat. Kita selalu mengharapkan orang lain memberikan itu dan ini, tetapi tanpa kita sedar.. kita tidak menyumbang pun untuk itu dan ini tadi.. Membuang undi bukanlah suatu perkara yang sukar.. Amat mudah.. hanya perlu daftar, semak dan pergi buang undi semasa hari pilihanraya..

Pilihanraya yang akan datang ini sudahpun menunjukkan rentak dan bahangnya.. Pengagihan kerusi, persidangan parti, senarai nama-nama calon, kenyataan daripada pihak SPR dan janji2 parti dah mula kedengaran. Pihak kerajaan saya fikir dah mula dah sikit2 dalam berkempen ;) Isyaratnya menunjukkan ia amat hampir kepada kita semua rakyat Malaysia. Moga kita sama-sama membina negara ini dalam corak demokrasinya tersendiri dengan kerajaan dilantik atas dokongan pengundi yang ikhlas dan bijak memilih wakil mereka di Parlimen.

Semoga mereka yang tidak mengundi ini cepat2 sedar, betapa nilai satu-satu undi itu amat berharga untuk menentukan siapa yang berkuasa nanti.. Janganlah kita hanya membiarkan sahaja sesuatu itu berlaku tanpa kita melibatkan diri kerana akibat dan natijahnya sememangnya kena-mengena dengan kita. Paling-paling busuk pun kepada generasi kita yang akan datang..

Marilah kita daftar untuk mengundi nanti.. Rugi tak mengundi.. Undi bukan untuk orang lain untuk diri kita juga sebenarnya. Bila keluar mengundi nanti sila pastikan bawa MyKad dan yg penting juga pastikan undi ada bukan undi rosak :)


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 4 October 2011

Menunggu Belanjawan 2012



Bajet kali ini dilihat dan diwar-warkan sebagai satu bajet yang mengutamakan rakyat, khususnya rakyat berpendapatan rendah.. Ia nampaknya akan mengambil kira isu kos sara hidup, kenaikan harga barang dan keadaan ekonomi dunia yang kurang memberangsangkan. Ramai juga yang telah mengulas dan menjangkakan pelbagai inisiatif dan pendekatan baru yang bakal diumumkan oleh PM Jumaat ini. Bagi saya sememangnya pembentangan pada Jumaat ini amat diharapkan setiap inisiatif itu betul-betul mencapai dan dirasa oleh gologan sasar. Biar ia dirasakan terus.. Kurangkan rantaian yang ada.. Kos sara hidup yang dilalui oleh rakyat kini terutamanya yang berpendapatan rendah dan JUGA.. yang sederhana (khususnya di bandar) memang amat menekan. Dengan kos barang makan dan pengangkutan seharian yang tidak dapat dielakkan .. sememangnya perkara-perkara ini membuatkan RM di dalam dompet cair dan deras mencair setiap hari. Sememangnya pengurusan kewangan di peringkat individu itu penting tetapi pengurusan di peringkat makro juga penting untuk melindungi individu-individu yang bakal mencorakkan ekonomi makro yang lebih besar.

Apapun pengumumannya nanti, moga keseimbangan dan kestabilan ekosistem kewangan dan program-program yang dirangka betul-betul memberi IMPAK dan boleh memberikan PERUBAHAN dan MEMBAIKI mana-mana cacat dalam kelemahan ekonomi yang ada kini. Yang penting akhirnya adalah keselesaan kepada Rakyat yang sememangnya adalah Pengguna setiap masa dan juga Pengundi untuk PRU yang akan datang ini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 30 September 2011

Hudud..




Kebelakangan ini hudud disebut-sebut.. PAS ingin membawa Hudud ketengah.. memang sepatutnya begitu pun.. Tiada yang peliknya.. Undang-Undang Islam semestinya adalah perjuangan PAS sampai bila-bila. bukan bermusim.. Bagi yang tidak faham elakkanlah dari memberikan hujah yang cuba menidakkan hukum ini. Buat masa ini memang pelaksanaannya dibataskan oleh Perlembangaan, penerimaan dan situasi ketetapan sedia ada, tetapi bagi saya sebagai seorang Islam, kita harus terbuka, meneguhkan iman dan terus berusaha untuk membina arah dan fokus untuk menjadikan ia salah satu hukum yang diterima di Malaysia satu masa nanti.

Pihak kerajaan kini sendiri saya fikir harus lebih terbuka hati dan mencari titik kesamaan bersama.. Semasa saudara seIslam tanpa mengira ideologi politik, sesuatu isu yang lebih menjadi tunjang harus lebih diutamakan selain hal dunia dan material. Kenalpasti bagaimana hukum yang memberikan kebaikan ini dapat diamalkan.. Sesungguhnya apa sahaja yang telah ditetapkan Tuhan itu adalah baik untuk hambanya. Ya Allah, berikanlah kekuatan dan taufiq hidayah kepada para pemimpin-pemimpin kita..

JAKIM selaku pihak berkuasa dalam hal ehwal agama Islam saya fikir perlu memainkan peranan. Mungkin buat permulaan ini.. dimulakan dengan memberikan kefahaman dahulu kepada semua.. Pelan-pelan dan penuh strategik..
Wallahhualam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 12 September 2011

Erti Sebuah Kemerdekaan




Di bulan kemerdekaan ini kita setia dan sedia menyambutnya saban tahun. Sememangnya kemerdekaan kali 54 ini mempunyai cabarannya tersendiri dalam pengisian maknanya dan amalannya. Kempen kibar Jalur Gemilang oleh kerajaan nampaknya kurang mendapat sambutan. Bagi saya isunya 1 saja iaitu kualiti material yang menegakkan bendera itu yang membuatkan orang ramai enggan mendapatkannya untuk letak di kenderaan.. Tidak membelinya bukan bermakna kita tiada semangat merdeka.. Cuma memikirkan apa sudahnya jika minggu ini beli minggu depan ia dah tercampak atas jalan raya. Mana tidaknya.. setelah dilekatkan di cermin atau badan kereta selepas seminggu pemanduan, ia hampir 90% berkebarangkalian untuk ia tanggal dan terpelanting entah kemana.. Mungkin kalau kita nak juga ramai mengibar jalur gemilang, perlu difikirkan untuk macamana diinovasikan pelekat bendera itu.. Perlu diinovasikan untuk ia boleh tahan lama dan boleh digunakan semula setiap tahun. 

1 Malaysia.. Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera.. Itu motto hari kemerdekaan tahun ini. Ia tentunya perlu sejajar dengan program transformasi yang dilaksanakan kini. Apapun mottonya bagi saya isi kemerdekaan itu sendiri masih penting iaitu kita sebagai individu dan negara perlu bebas daripada sebarang bentuk penjajahan dan tekanan orang lain. Bebas dalam erti kata tidak bergantung harap pada orang lain. Bebas untuk membina kemajuan, memajukan diri dan bukannya bebas untuk menghancurkan apa yang telah ada pada diri dan orang lain.

Senang bagi kita mengatakan kita pebas daripada itu dan ini tetapi yang lebih penting juga untuk kita mempraktikan bagaimana untuk kita betul-betul bebas daripada sebarang bentuk penjajahan masa ini yang lebih kompleks dan ancaman yang tak kita sangka-sangka.
Merdeka bukan disambut sebagai kenangan sahaja, tetapi sebagai pengajaran untuk kita meneruskan kelangsungkan kita di masa hadapan. Merdeka! Merdeka!! Merdeka!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 7 September 2011

Silang Kata Politik





Saya sebenarnya cuba untuk mengelakkan berbicara mengenai politik di dalam ruang ini. Tetapi rasa terpanggil pulak untuk menyelitkanlah sedikit pandangan dan fikiran dari sisi kaca mata saya mengenai senario politik semasa.

Secara umumnya saya melihat dan boleh mengibaratkan perjalanan politik dalam negara kita ni seumpama kita sedang bermain teka silang kata. Dimana hanya beberapa huruf sahaja yang dipaparkan. Kita (rakyat) di sini sebagai orang yang cuba meneka apakah perkataannya dan orang politik sebagai pihak yang (mungkin) menyembunyikan fakta dan cerita sebenar. Memang ada cerita dan fakta sebenar, tetapi ia ditutup dan dihijabkan dengan klu atau dipaparkan separuh sahaja dahulu fakta yang betul. Natijahnya, ramai yang masih keliru dan mungkin ramai juga yang masih berdiri atas fakta yang tidak betul, masih terus mempertikai, masih salah menyalah dan malang sekali bagi yang terus hidup atas kepercayaan karut marut dan penuh fitnah memfitnah.

Isu terkini yang agak sensitif nampaknya adalah kejadian penyerbuan sebuah gereja di Selangor dan kenyataan Timb. Presiden PAS dalam peristiwa di Bukit Kepong. Bagi saya, fakta dan kebenaran itu telah lama ada. Bagaimana ia berada disitu dan dapat diolah supaya penceritaannya disesuaikan kini bergantung kepada sebijak mana pelaku dan penafsir ceritanya membawa perkara itu. Dalam permainan silang kata ni, tentunya ia akan menduga sejauhmana kita tangkas dan peka melihat perubahan dan kesesuaian sesuatu perkara.

Kepada orang politik yang masih lena (jika ada).. Saya orang-orang biasa-biasa ni suka berkata begini : "Pastikan agenda politik anda haruslah untuk kesejahteraan dan bukan kehancuran. Teka silang kata yang anda mainkan bukannlah permainan yang rakyat suka. Pening sudah rakyat memikirkan kelompok disebelah sini, di sana dan di seberang jauh sana. Melayu khususnya cepatlah sedar... Perpecahanlah punca kelemahan kita".

Penat fikir bila main silang kata!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 6 September 2011

Biarlah Sedap Mata Memandang





Alhamdulillah dapat kembali ke meja tugasan dan curi-curi masa rehat ni sikit mencoret sedikit kenangan dan pemerhatian semasa raya lalu. Fasa 1 saya beraya di Perak dan fasa 2 saya beraya di Melaka. Perjalanan balik kedua-dua destinasi memang seronok. Kedua-duanya melalui jalan lama sahaja. Di sepanjang perjalanan dapatlah melihat pemandangan kampung-kampung, perumahan yang ada.. ladang-ladang sawit dan getah yang penuh menghijau.. Alhamdulillah, kita bersyukur dapat meraihkan hari raya dalam suasana ceria, harmoni dan selamat. Tidak seperti sesetengah saudara kita di tempat lain yang mungkin amat daif dan penuh sukar untuk mereka beraya seperti kita. Dikesempatan ini juga saya nak ambilk kesempatan mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Noramfaizul yang terkorban semasa bertugas di Somalia beberapa hari lalu. Moga rohnya dicucuri rahmat dan aman di sana.

Semasa menziarah dan dalam perjalanan menziarah semasa raya ni dapat saya melihat satu perkara yang mungkin remeh tapi cuba kita fikir. Benarkah ianya remeh. Cara sesetengah daripada kita meletakkan kenderaan nampaknya seolah-olah mereka ni tidak menghiraukan orang dan pengguna lain. Meletakkan kenderaan ikut "dan" dan ikut sedap saja. Di tempat yang ada petak pun tak dipark betul-betul.. Mungkin tak menyusahkan sangat orang lain tetapi tentunya akan memburukkan suasana. Kita yang nak beraya ni dengan "happy-happy"...  tetapi tiba-tiba mata jadi sakit bila tengok orang letak kereta bersepah-sepah.. boleh hilang mood raya tu.. Ayuhlah kita selepas ni jadi lebih sensitif dan peka kepada persekitaran. Teliti dalam mengatur benda dan barang kita bukan sahaja kenderaan tetapi juga dalam apa jua perkara lain.. Baik di rumah, di pejabat dan di mana-mana pun jaga aturan benda-benda kita.. Sesekali tak tentu arah tu takpelah, tapi janganlah dijadikan tabiat asyik bersepah jer dalam kehidupan kita ni kerana banyak lagi mata-mata yang ada sekeliling kita ni yang "Berkongsi Hidup dan Ruang" bersama kita..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 26 August 2011

Salam Lebaran 1432




Salam Lebaran saya ucapkan kepada semua kenalan dan semua yang melawati blog ini.. Terima kasih banyak atas masa yang diluangkan serta komen yang diberikan. Moga di kala ini kita semua sedang berada dalam rahmat dan bergembira sedia untuk meraikan hari kemenangan setelah sebulan menjalani ibadah Ramadan. Semoga Ramadan kali ini adalah yang terbaik & Syawal ini juga memberikan titik ceria dan paling bahagia dalam hidup kita.

Pesanan saya macam pesanan orang-orang lain jugalah.. Sama-sama kita berhati-hati di jalan raya di sepanjang musim perayaan ini.. Cuti berkembar dengan Hari Kemerdekaan tentunya meningkatkan begitu banyak sekali jumlah kenderaan di jalan raya.. Pastikan mental, fizikal dan emosi stabil semasa memandu.. Elakkan stress, banyakkan bertolak ansur dalam menadu, sentiasa alert pada keadaan kereta serta jalan dan pastikan cukup rehat..

Ambil juga kesempatan ini untuk kita sama-sama bermaafan kerana kita sebagai manusia ni tentunya tak dapat lari dari melakukan kesilapan. Meminjam kata-kata orang lain, dia berkata.. tak rugi pun bila kita meminta maaf pada orang. Bukannya jatuh telinga, jatuh hidung atau hilang apa-apa pun bila kita memohon maaf ataupun memaafkan orang lain..

Dalam beraya juga, marilah kita ambil kesempatan bertegur sapa dengan sanak saudara. Bertanya kabar dan saling kenal mengenal antara satu sama lain.

Raya dan Merdeka dalam waktu yang sama.. Sama-sama kita meraikan kedua-duanya bersama sama.. MERDEKA!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI


MAAF ZAHIR DAN BATIN !


--

MOHD FAIZAL BIN MOHD TAJUDIN




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 17 August 2011

Meletakkan Diri Dalam Kasut Orang Lain




Perkongsian memang satu yang baik.. Perkongsian benda yang positif memberikan sebaran aura positif kepada orang lain.. Tetapi kalau pandangan negatif yang dikongsikan, tentunya ia akan disambut dalam aura yang lebih negatif.

Baru-baru ini saya ada terbaca satu status dari facebook seorang yang hebat. Hebat kerana dia telah berada di atas. Katanya "Ritu saya gi pasar ramadhan kat Putrajaya ni. Mak ai mahalnya harga jualan sume. Tapi ramai gak penjawat awam dok beli. Ni betul ke gaji skarang kecil n penjawat awam susah nak survive."

Kenyataan ini boleh disambut dengan 2 cara. Ia boleh disambut atau direspon atau dikomen secara positif ataupun ia boleh juga disambut atau dikomen secara negatif. Pemerhatian saya, ada komen positif dan banyak juga yang negatif.

Apapun komen yang diberikan kepada kenyataan beliau itu bagi saya, beliau berhak untuk mengetahui  dan menerima setiap pandangan balas dari pembaca lain termasuklah "beliau sepatutnya meletakkan dirinya dalam kasut orang lain dahulu sebelum menulis sedimikian".

Cuba kita renung :

Dahulu semasa zaman beliau muda, harga barangan rasanya tidak memberikan beban sangat. Pilihan dimasa itu banyak. Budaya dan corak kehidupan masa itu juga berlaian dengan kini. Sampai hati beliau berkata begitu. Dah tiada pilihan nak buat macam mana.. Kadang-kala kita perlu berfikit masak-masak dulu sebelum menulis. Fikirkan sensitiviti orang dan maruah orang.

Pendek kata, sesekali cuba-cubalah letakkan paksi orang lain (yang ada masalah) pada paksi diri kita. Cuba imaginasikan keadaan mereka. Sebab tulah kita berpuasa agar kita boleh merasai kepayahan berlapar dahaga seperti orang yang susah..

Payah kalau tak faham-faham.. Selamat berpuasa.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 4 August 2011

Bonus?!! Ada ker?!

Melihat tajuk post ini.. ia memang mengujakan sesiapa sahaja.. Mana tidaknya duit adalah satu elemen pengantaraan untuk hampir semua perkara. Untuk makan, bergerak, bekerja, belajar, dan sebagainya. Malah duit perlu untuk membangunkan diri, membangunkan institusi, membangunkan masyrakat dan negara.

Bagi penjawat awam juga kepada pekerja swasta tentunya setiap tahun mengharapkan satu penghargaan dalam bentuk wang yang boleh dimanfaatkan untuk tampungan belanja dan simpanan. Tak pelik saya rasa untuk saban tahun disediakan bajet untuk bonus kepada semua. Tak semestinya banyak tetapi ia perlu ada. Cuma.. yang akan peliknya apabila tiada bonus ataupun ganjaran yang setimpal setelah sekian lama pekerja itu setia dan taat menjalankan tugasnya.

Menjelang musim raya yang bakal menjenguk dalam sebulan ini, tentunya sesetengah majikan dah mula memberikan sedikit bonus untuk meraikan pekerja mereka. Syabas dan tahniah!! Tetapi apabila menyebutkan hal bonus ini untuk satu-satu organisasi yang besar mungkin boleh mengundang perasaan tidak senang dihati pihak luar. Atas alasan bonus yang satu itu diberikan kepada semua.. tak kiralah dia tu rajin atau malas.. Yang kerja elok dapat dan yg kerja tak bagus pun dapat. Sebagai manusia memang kita tidak boleh memberikan keadilan yang sama sepenuhnya tetapi marilah kita bersikap positif dan anggap bahawa bonus itu perlu untuk mereka yang cemerlang dan juga yang belum cemerlang itu. Dimana kini dia tidak bagus dalam kerjanya tetapi mungkin selepas ada bonus YANG TIDAK DISANGKA-SANGKA boleh menyedarkan dia untuk berubah kepada menjalankan kerja dan tanggungjawab dengan lebih baik.

Buat BOSS-BOSS sekalian.. Bonus walaupun kecil tetapi "BESAR" ertinya pada kami, orang-orang di bawah ni.. kerana orang di bawah merasai terus setiap perubahan kos hidup yang kian naik mendadak saban bulan.. Contoh paling simple --> "Dulu nasi sepinggan bersamaan 1 mangkuk, tapi kini mangkuk untuk nasi tu makin kecil dan mengecil.. Sampai kan eh... tak kenyang ni 1 mangkuk.. letak 3 mangkuk baru penuh pinggan"

Moga tahun 2011 ni memberikan lebih kemakmuran dan kekayaan kepada kita semua rakyat Malaysia tidak kiralah kita ni penjawat awam ke.. pekerja swasta ke.. pekerja sendiri ke.. ataupun pengangur ke.

Baik sangka : Mungkin ada bonus kot tahun ni!! Sama-sama kita doa ;)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 30 July 2011

4 Harta Karun Dalam Diri




Sedang saya membelek-belek cd dan vcd lama dalam kabinet di rumah, terjumpa saya pada 1 cd audio bertajuk "Kuasa Minda". Kandungan dan isi pemyampaiannya adalah mengenai 4 elemen dalam diri setiap insan yang harus digunakan secara bijak dan berkesan untuk menjadikan hidup kita ini lebih baik dan lebih berjaya. Ringkasnya 4 elemen berkenaan adalah jasad, emosi, akal dan rohani kita. Begitu panjang lebar huraian yang diberikan oleh motivator berkenaan. Apapun cukup rasanya untuk saya ambil kesimpulannya sahaja di sini dahulu bahawa sesungguhnya setiap dari kita telah sedia memiliki 4 anugerah ini ataupun harta karun dalam diri. Terpulang kepada kita untuk mengunakannya dan mencanainya untuk membangkitkan potensi diri setiap daripada kita. Mungkin jika ada kesempatan saya akan cuba menulis kembali kandungan dan huraian tajuk ini di ruang ini untuk faedah kita bersama.

Ringkasnya jasad tubuh badan perlu dijaga. Jaga makan minum dan senaman. Emosi dijaga dengan sabar, sabar, sabar dan sabar serta emosi boleh digunakan untuk kita didesak menjadi yang terbaik. Rohani pula dijaga dengan zikir dan amal ibadat sementara akal di jaga dengan kita sentiasa bersikap positif dan tidak "under esitmate" kebolehan dan kepercayaan kita. Selebihnya akan di sambung huraiannya sedikit masa lagi insyaAllah.

Selamat menjalani ibasah puasa ;)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 22 July 2011

Duit & Emosi Kita..

Pergi pagi pulangnya petang.. Ada juga yang perginya pagi pulangnya malam.. Begitulah hidup kita.. Kerja-kerja dan kerja.. Kerja untuk siapa.. Bukan kerja untuk sesiapa tetapi untuk bayar itu dan ini.. Bayar ansuran rumah, ansuran kereta, ansuran perkakas rumah, ansuran pinjaman belajar, bil utiliti, bil internet, bil telefon, bil kad kredit, yuran itu ini dan macam-macam lagi.. Apabila dapat gaji dari mesin ATM kena ke mesin deposit sebelahnya pula untuk bayar.. BAYAR!!.. dan BAYARR!!!.. Selain itu hari-hari pagi petang siang dan malam kita bayar untuk makan.. Kalau tak bayar kita lapar pula.. Menjelang Ramadan yang bakal tiba tidak lama lagi.. InsyaAllah, moga kita dapat "adjust" sedikit wang dan bayaran kita di mana-mana.. Moga ada simpanan yang boleh dilakukan.. Duit adalah hampir untuk segalanya.. Bila berduit.. boleh bayar apa saja & emosi lebih stabil ;)






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 21 July 2011

Bersih Dahulu dan Sekarang




Pernah satu ketika mendengar cerita orang-orang lama (pesara kerajaan).. Mendengar cara mereka bekerja sebelum bersara dulu.. memang hebat, teliti dan bersih.. Opss.. bukan "bersih" yang kuning tu ;).

Zaman dulu-dulu mereka bekerja penuh disiplin. Mereka teliti dalam kerja mungkin zaman tu boss-boss mereka juga teliti dan penuh dedikasi. Kalau di pejabat tu aturan kekemasan meja pun mereka titik beratkan. Bagi sesetengah kita mungkin benda ni remeh tapi tidak bagi mereka yang betul-betul teliti dan kemas ni. Meja bagi mereka perlu kemas dan bersih. Tiada habuk pun.. Kalau sibuk macamana pun dengan kertas dan alatulis atas meja., apabila petangnya nanti sebelum balik meja mesti kemas dan tersusun rapi.

Itu bila kita bercakap tentang tempat kerja.. Kalau tentang kekemasan diri pun begitu juga. Orang-orang zaman tu memang menjada penampilan. Gaya rambut dan pakaian memang ada kelas tersendiri..Gaji tidaklah sebesar mana tapi mereka mampu bergaya, berduit untuk memiliki apa yang dihajatkan dan ada style ;)

Mereka juga di zaman tu dikatakan elok budi bahasanya. Ada tata susilanya. Walaupun mungkin di zaman tu dakwah dan ceramah agama mungkin tidak sehebat sekarang ni yang rata-rata tiap-tiap hari kita disorotkan di internet, TV, radio, majalah, surat khabar, majlis ilmu dan macam-macam lagi sumber pengajian Islam tetapi mereka terkawal hidupnya.

3 perkara ni sahaja bila direnung antara dulu dan sekarang dah jauh berbeza. Kebersihan, pembawakan diri dan kesantunan hidup..

Sememangnya kita kena selalu juga menoleh ke belakang dan mengkaji sejarah dan usul lama masyarakat kita, menggali mana yang baik untuk turut dibawa bersama dalam arus moden yang penuh dugaan ini.

Cermin2 diri dan cuci2 hati anda..

Selamat menyambut Ramadan yang bakal menjelma. InsyaAllah..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 11 July 2011

Ramai Lagi Yang Tiada Masalah Dengan SPR

Kadang-kala kita merasa rimas bila mengenangkan senario politik dan sosial dalam negara. Orang ini kata begini dan orang itu kata begitu. Kadang kala naik pening juga difikirkan mana satu yang betul ni?! Bagi saya tak kira di belah mana pun kita berpihak, apabila setiap perkara itu benar ia perlu dibenarkan.. dan apabila perkara itu salah perlu diterima ia memang salah. Pendek kata yang hitam tetap hitam dan yang putih tetap putih.. jangan dicampur adukkan yang hak dan yang batil. 2 hari lepas beelaku juga perhimpunan haram yang mana dikatakan mungkin tidak berlaku di jalanan. Pada saya antara iktibar yang boleh kita ambil dari kejadian ni adalah:

1. Kepada penjanjur perhimpunan haram. Fikir masak-masak dulu sebelum melakukan sesuatu. Tuntutan yang diperjuangkan boleh dibawa secara baik bukan di bawa dijalanan.. Anda telah merasakan ramai yang menyokong anda.. Ya memang ramai.. tetapi RAMAI lagi di luar sana yang tidak bersama anda. Harap yang ramai-ramai tu bukanlah mereka yang diperalatkan.. Membawa orang ramai berhimpun dijalanan memang menyusahkan semua orang..

2. Kepada SPR mungkin kena duduk berbincang lagi dengan NGO yang satu ni.. Teliti lagi mendalam, apa lagi yang mereka tak puas hati.. Biarlah bincang sampai 100 kali pun berbincang janji akhirnya ada penyelesaian dan semua orang puas hati. Takutnya benda ni tiadalah apa-apa sangat, tetapi telah berjaya dihangat-hangatkan menjadi besar dengan tak semena-mena oleh mereka yang ada agenda tertentu.

3. Kepada pihak yang melakukan sekatan jalan raya - memang hal seperti ini adalah keutamaan dalam aspek keselamatan negara tetapi ambil perhatian juga tentang masa dan lokasi untuk diadakan sekatan.. Takutnya nanti, mencegah jadi menyusah.. kesusahan kepada pengguna jalanraya "yang tidak bersalah apa-apa". Payah juga bila dah sangkut berejam-jam dalam trafik tu..

Kesian tengok orang yang tak tahu apa-apa pun sibuk turut terlibat hari tu.. Banyaknya orang Melayu..
Takziah kepada keluarga kepada salah seorang yang meninggal dunia semasa kejadian.. Moga rohnya dicucuri rahmat..


|

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 30 June 2011

Nak Bersuara Pergi Di Jalanan.. Kenapa?


9 hb ni mereka ingin mengadakan perhimpunan beramai-ramai di Ibu Kota. Ramai-ramai berarak memakai baju juning. Nama kumpulan tu dah cantik dah "Bersih". Bersih ni biasa tujuannya nak membuang kotoran. Umpama sabunlah sebagai agen pembersihan. Sabun sifatnya membersihkan dan wangi. Apa yang bakal ditinggalkan pada benda yang dibersihkannya nanti adalah lebih baik dan lebih bersih lagi suci. Malulah sekiranya kumpulan "Bersih" yang nak berarak minggu depan ni kalau mereka meninggalkan bekas dan kesan yang kotor. Rakyat yang boleh berfikir waras sepatutnya boleh melihat perhimpunan haram sebegini sememangnya merugikan semua. Peniaga, pemandu teksi, orang awam, pelancong, pelabur, syarikat perniagaan, pemandu pelancong dan sesiapa saja yang berkait dengan udara "bersih" di Ibu kota KL akan terjejas sedikit sebanyak. Mana tidaknya... keadaan aman tiba-tiba dihuru harakan.

Di tambah kurang molek lagi apabila kumpulan "Bersih" ini turut dicabar oleh pesaing mereka yang turut mashu sama-sama menyaingi beramai turun di jalanan. Bagi saya ini amat tidak patut dan lagi memburukkan suasana. Kata mudahnya biarlah orang luar nampak seribu orang berkumpul untuk perjuangan mereka jangan jadinya nanti orang luar nampak seribu kali 2 atau kali 3 ganda berkumpul untuk perjuangan-perjuangan mereka. Orang luar bukan faham dan tahu sangat apa isi perhimpunan ni tapi mereka lebih nampak buruk dan teruknya orang Malaysia ni. malang lagi bila fakta diputar belit oleh media mereka.

Bagi saya, biar Polis saja nak bertindak atas dasar dan peraturan yang ada. Perlu dicadangkan dalam Parlimen bahawa selepas ni mana-mana kumpulan patut boleh bersuara apa-apa pun tapi buatlah ditempat tertutup seperti di dalam stadium. Berhimpun sama-sama sendiri dalam tempat tu tanpa melibatkan orang lain yang tiada kena mengena. Apa yang diperjuangkan tu mungkin ada yang baiknya tapi cara perjuangan tu kenalah elok sikit..

Biarkanlah si labu terjun dengan labu-labunya.. Kasihan..

Juga tengah tunggu baju kuning untuk hari keluarga untuk dipakai pada 10hb ;)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 23 June 2011

Monopoli




Kini kita mendengar kadar atau tarrif itu dan ini naik.. Kadar cas perkhidmatan itu dan ini naik.. Naik bersebab takpa lagi.. Yang tak sedapnya ada yang suka-suka hati naik tanpa sebab musabab.. Tanpa penjelasan jelas kepada yang membayar. Sebagai pengguna memang kita terpaksa akur untuk membayar kerana kita terpaksa ataupun perlu kepada perkhidmatan tersebut. Tetapi janganlah sampai menekan ataupun cuba mengambil kesempatan ke atas pengguna yang mungkin ramai yang tidak kisah atau hirau tentang kenaikan yang mungkin sedikit bagi sesetengah mereka.

Di sini saya ingin memperkatakan tentang monopoli. Sefaham saya monopoli bermaksud hanya dia sorang saja yang menjalankan servis ataupun perkhidmatan itu. Bila kita hendak benda tu, kepada dia sorang sajalah kita pergi. Dia tiada pesaing langsung dalam kerja dan produknya itu. Sememangnya monopoli menguntungkan orang itu. Tiada pesaing, tiada cabaran dan tiada halangan.

Suka untuk disyorkan di sini oleh seorang yang biasa-biasa sahaja. Tidak duduk di mana-mana kerusi pun mencadangkan kepada mereka yang duduk di mana-mana kerusi (di atas sana) agar menyuarakan kepada pihak berwajib agar meminimakan penguasaan sesuatu pihak secara monopoli dalam apa jua perniagaan ataupun perkhidmatan. Banyak negatifnya apabila monopoli ini berjalan berterusan sekian lama tanpa ada seorang lagi yang boleh menggugat atau setidak-tidaknya boleh memberikan pilihan lain kepada pengguna. Lihat saja kepada perkhidmatan mobile telefon kita. Kita ada Celcom, DIGI dan MAXIS. Masing-masing secara amnya menawarkan pakej dan faedah yang hampir-hampir sama. Kalau salah satu buat hal, kita boleh beralih ke satu lagi. Tetapi kalau satu tu dikuasai oleh satu entiti.. asyik nak merayu ajelah kita ni pada dia.. Dia tetap buat dekk ajer..

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, 7 June 2011

Realistiklah Sikit...





Dalam hidup ni kita selalunya inginkan sesuatu yang terbaik dan hebat untuk diri kita. Kalau boleh segala yang baik itu kita hendak. Hendak jadi yang terbagus. Nak jadi yang terkehadapan dan nak jadi yang paling maju. Maju berbanding orang lain. Memang ia satu sifat yang patut ada pada setiap jiwa kita. Kita juga tentunya senantiasa hendakkan orang-orang lain di sekeliling kita juga seperti kita. Betul... jika semua daripada kita hebat dan bagus semuanya akan berjalan lancar tiada masalah. tetapi kita perlu sedar, perjalanan kita dalam dunia ini bukanlah semudah yang dijangka. Banyak cabaran dan halangan yang perlu ditempuhi. Tidak bermakna kehidupan kalau kita tidak melalui sebarang kepayahan. Selain itu kita juga perlu sedar masalah yang kecil sememangnya kecil dan jangan diperbesarkan.

Apa maksudnya yang cuba saya bawakan di perenggan di atas adalah... hidup ini biarlah fikiran kita lebih realistik. Lebih terbuka untuk menerima sesuatu yang berlaku. Walaupun perkara itu negatif. Tidak salah perkara yang berlaku itu NEGATIF. Yang penting kita mengubah kuasa negatif itu kepada POSITIF. Jangan disempitkan dinding penglihatan dan fikiran yang ada untuk terus menghukun dan mengNEGATIFkan lagi elemen negatif itu. Sebagai contoh kita selalu mendengar masalah itu dan ini dalam masyarakat, juga di rumah dan pejabat. Masalah itu kadang-kala kecil sahaja. Boleh settle punyalah tanpa di bawa ke mesyuarat pun atau di bawa ke parlimen sekalipun. Yang penting KEIKHLASAN semua terutamanya pemimpin untuk melihat semua berjalan lancar di bawah. Masalah yang berlaku kadang-kala memang real dan benar-benar ada berlaku. Jangan menidakkannya. Ambil masalah itu dan MOLEKkannya semula. Jangan dibiarkan begitu sahaja.

Kita perlu realistik dalam pendekatan yang diambil. Sedar keadaan sebenar yang wujud. Ada tolak tariknya bukan main pakai ajer. Tak perlu terlalu lurus sangat sehinggakan diri sendiri yang malu nanti.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 6 June 2011

Seruan Kepada Perokok




Pada hari bekerja apabila menyelusuri jalan-jalan di Kuala Lumpur memang menyeronokkan semasa musim cuti sekolah. Mana tidaknya tahap kesesakan boleh dikatakan menurun lebih 50%. Jimat hampir 20 minit masa ke tempat kerja berbanding hari bukan cuti sekolah. Begitu besar impaknya cuti sekolah kepada jalan-jalan dan kesibukan trafik di KL. Selain itu jika ingin memandu tanpa kesesakan di Pusat Bandaraya KL, anda boleh cuba bangun awal pada hari hujung minggu sebelum premis-premis pernigaan memulakan operasinya. Begitulah nikmatnya apabila kita dapat memandu dengan lancar tanpa perlu bersesak-sesak ke mana-mana. Apa pun sebagai warga kota kita harus pandai menyesuaikan diri dan jadual perjalanan kita agar ianya tidak menjadikan kita terlalu stress terhadapnya.

Bercakap mengenai pemanduan dan jalan raya, saya ingin melahirkan satu perasaan yang dah lama terbuku di hati yang biasa-biasa ni. Ini ditujukan khusus kepada warga negara kita yang merokok di perjalanan. Baik kepada pejalan kaki, penunggang motosikal dan juga pengguna kenderaan bermotor lain. Yang dimaksudkan adalah "TABIAT" membuang puntong rokok merata-rata di jalan raya. Mereka seolahnya tidak tahu membezakan antara tong sampah dan jalanraya.

Sudah selesai menyedut dan habis memakan asap, sisa puntongnya di jentik saja di mana-mana pun. Benda ni kecil tapi kesannnya buruk. Buruk kepada generasi hadapan, buruk kepada mata masyarakat dan pelancong luar. Saya memuji tindakan dan penegasan yang ingin dibuat oleh Kerajaan Negeri Melaka bermula 15 Jun ini nanti untuk mewartakan beberapa kawasan strategik sebagai zon larangan merokok. Benda-benda yang mengotorkan ni memang wajar untuk dikenakan kompaun. Biarkan saja kuasa duit yang ada ini mungkin boleh mengubah sikap tegar perokok yang buruk ini untuk lebih menghargai kebersihan dan keselamatan persekitaran kita. Untuk maju seperti orang Jepun atas dasar kesedaran dalaman rasanya jauh lagi, jadi biarkanlah pendekatan menghukum seperti yang dialami rakyat Singapura boleh mengubah sikit-sikit masyarakat kita kepada lebih pembersih. Nak merokok merokoklah tapi jangan menyusahkan orang lain.. Sedih.. Sedih...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 2 June 2011

Di bawah Juga Ada Pandangannya




 
Kita melihat ada pelbagai kelaziman, dasar, pendekatan dan undang-undang yang ditetapkan untuk mengatur hidup serta perjalanan aktiviti seharian kita di Malaysia ni. Dalam banyak-banyak perkara tersebut tentunya ada kelemahan serba sedikit di sana-sini yang mungkin memerlukan kepada penambahbaikan dan perubahan dari semasa ke semasa. Untuk melakukan sesuatu perubahan bukanlah semudah dikata. Bercakap memang mudah tetapi untuk bertindak mengubah sesuatu yang ada memang sukar jika tidak kena masa dan caranya.

Baru-baru ini saya ada berjumpa dan bersembang dengan beberapa kenalan. Mereka bukanlah "Orang-Orang Besar". Mereka adalah orang biasa, pekerja biasa dan skop tanggungjawab kerjanya pun biasa. Untuk menjalankan tugasnya itu bukanlah memerlukan sijil dan kelulusan yang tinggi atau perlu belajar ke sana sini untuk menguasainya, tetapi cukup dengan ilmu asas, minat dan sentiasa diberi peluang untuk mengembangkan kerjaya dari semasa ke semasa.

Cuma, mereka seperti ini (orang di bawah) saya lihat kini mengeluh dan kecewa. Mereka nampaknya kecewa dengan (orang di atas). Kecewa bukan kerana mereka di bawah tetapi kecewa kerana mereka disisihkan begitu sahaja. Sebagai contoh apabila pandangan yang baik tidak diterima untuk kebaikan bersama dan yang paling sedih tiada penghargaan atas penat lelah yang dicurahkan. Tidak semestinya orang bawah ni yang nipis sijilnya tidak dapat memberikan idea, buah fikiran dan pandangan yang lebih tepat dan bernas. Mentang-mentang orang di bawah, mentah-mentah aje pandangan mereka ditapis terus daripada diterima untuk pertimbangan.

Dah sampai masanya untuk diwujudkan satu jalan atau platform yang lebih jelas bagaimana sesuatu idea dan pendangan orang di bawah dapat diterima untuk dinilai sebelum sesuatu keputusan dibuat. Contoh semasa yang baik adalah pendekatan kerajaan untuk mewujudkan parlimen belia sebagai satu cara untuk orang di bawah dapat menyuarakan sesuatu kepada pemimpin di atas. Sebagai yang diatas pelajarilah untuk melihat dan mendengar orang di bawah. Sedar dan hargai yang di bawah tu.. Jiwailah perasaan mereka untuk memakmurkan hubungan atas dan bawah.

Kepada orang di bawah janganlah terlalu kecewa jika pandangan kita ditolak sebegitu sahaja. Kecewa tu simpankan saja dan serahkan kepada yang Maha Esa untuk menilainya.

Akhirkata bagi saya dunia ini kadangkala memang tidak boleh menjadi adil seadilanya. Kita kena belajar menerima hakikatnya. Pengadilan yang hakiki tetntunya akan semua kita perolehi dalam kehidupan selepas alam dunia ini nanti. Di situ pembalasan yang setimpal untuk kita semua dapat nanti.. Baik dibalas baik dan buruk di balas buruk..
 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 30 May 2011

Lanskap Kita Biarlah Teratur

Jika dahulu apabila kita berkata mengenai perkataan "lanskap". Tentunya dalam fikiran kita terbayang hiasan lanskap di taman bunga dan taman-taman awam. Kini penggunaan perkataan lanskap tidak hanya tertumpu kepada persekitaran hiasan dan susunatur tanaman sahaja tetapi turut melibatkan sektor lain seperti ekonomi, sosial dan politik. Terdengarlah kita kepada perlunya perubahan dalam lanskap politik negara misalnya. Lanskap ekonomi juga perlu ditransform ke arah ekonomi berpendapatan tinggi dan sebagainya. Untuk memenuhi kejayaan dan kecemerlangan dalam semua lanskap tersebut baik politik, ekonomi dan sosial, saya fikir tahap lanskap yang paling mudah dan remeh sepatutnya diselesaikan dahulu.

Saya maksudkan di sini adalah lanskap persekitan dan amalan harian hidup kita. Merangkumi lanskap susun atur fizikal dan separan fizikal setiap perkara disekeliling kita. Lanskap ini hampir dengan lanskap hiasan tanaman tadi. Lanskap persekitaran ini bagi saya adalah apa yang dapat kita lihat pada masa kasar kita setiap hari dan ketika. Ia merangkumi semua perkara fizikal dan perancangan untuk elemen fizikal yang berada di sekeliling kita seperti rumah, taman, jalanraya, bangunan, premis perniagaan, tempat kerja, tempat awam dan sebagainya. Untuk menjadikan setiap elemen dalam sesebuah lanskap itu "MENYELESAKAN" semua bagi saya, beberapa tips MUDAH berikut boleh diamalkan.

1. Meletakkan kenderaan di mana-mana pun biarkan teratur.
2. Meletakkan perkakasan dan fail-fail di pejabat biarkan kemas dan teratur.
3. Meletakkan perancangan untuk program dan aktiviti biarlah teratur
4. Meletakkan seseorang untuk tugasan tertentu biarlah teratur.
5. Meletakkan keutamaan sesuatu perkara biarlah teratur.
6. Meletakkan peruntukan bajet biarlah teratur.

Jadikan lanskap persekitaran yang nyata di depan mata DILETAKKAN cukup TERATUR sebagai sumber inspirasi baru untuk kita mengejar impian mewujudkan lanskap politik, sosial dan ekonomi yang lebih baik dan memberi sejahtera kepada semua.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, 4 May 2011

Duit Tidak Boleh Beli Kebahagian.. Betul ker?!


Lihat tajuk posting ini.. Anda setuju? Anda tidak bersetuju? Terserah kepada diri masing-masing.. Jawapan masing-masing memang berbeza sebab kita semua insan dan orang yang berbeza, berbeza latar, berbeza pendidikan, berbeza pengalaman, berbeza kehidupan, berbeza minat, berbeza kebolehan, berbeza pandangan dan macam-macam perbezaan lagi. Dalam seminggu dua ni kedengar di sudut sana dan sini ada pandangan yang mengatakan duit dan kekayaan tidak boleh menjamin dan membeli kebahagiaan. Betulkah begitu? Bagi saya ada masanya ia betul dan ada masanya tidak tidak betul. Jangan kita terlalu cepat bersetuju saja dengan setiap ungkapan yang dibicarakan. Lihat sekeliling kita berapa ramai yang bahagia dek kerana duit dan berapa ramai pula yang tidak bahagia kerana tidak berduit.. Itu realitinya. Malang betullah kalau ada duit pun tak pandai nak cari bahagia.. Ini bukan lagi kesimpulannya kerana selalunya orang yang berkata duit tidak menjanjikan kebahagiaan ialah mereka yang telah pun keluar daripada kepompong tekanan kewangan dalam hidup mereka. Cuba mereka itu masih dalam keadaan tertekan dengan hutang dan sebagainya, hendak ke dia kata duit itu tak menjanjikan bahagia. Janganlah kita yang sudah berjaya menidakkan kuasa duit. Duit memang bukan segalanya, tetapi segalanya sekarang ni memerlukan duit. Bergerak saja kita duit pun bergerak.. Duit sebenarnya memberikan kita kuasa untuk memilih sesuatu. Pilihan akan ada apabila kita berduit dan bebas memilih sesuautu dalam erti kata stabil dalam aspek kewangan kita. Selalunya kita mendengar pendapat bila dah sakit, duit banyak pun tiada guna.. Bagi saya itu silap!! Cuba lihat begini: Kalau sakit dan duit pulak takde.. kan lagi bertimpa kesusahan tu.. Sekurang-kurangnya duit itu memberikan ruang lagi kepada pesakit itu untuk mendapatkan pilihan rawatan yang masih ada.. Jangan menidakkan kuasa duit.. Kerana duit jugalah bumi  ini berputar (manusia ligat bekerja) dan terus maju kerana benda itu lah.. Duit... Duit... Duit beli CINTA... ;)

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 15 April 2011

Pintarkan Sedikit Lampu Isyarat tu...





Bagi yang berkerjaya di Kuala Lumpur tentunya kita akan memandang dan melalui begitu banyak lampu trafik setiap hari. Laluan ke pejabat sekiranya rumah kita terletak lebih 20KM dengan tempat kerja, tentu bilangan lampunya juga lebih kurang 20 juga ;) Begitulah kehidupan di kota yang serba bersimpang siur ni. Bagi yang bernasib baik rumahnya mungkin berdekatan dengan lebuhraya tetapi tol pula yang akan memakan sedikit sebanyak duit poketnya. Tetapi tidak bagi menunggang motosikal. Tetapi bagi mereka ini pula risikonya pula agak tinggi untuk bahaya kemalangan. Yang jelas, mereka yang berada dan bekerja di luar pusat bandar akan mendapat faedah mudah ke tempat kerja tanpa kekangan dan halangan lampu isyarat.

Kita sememangkan akan mengharapkan lampu sentiasa hijau untuk kita. Merah tentu sekali akan mengecewakan perasaan kita. Lebih kecewa apabila kita sememangnya sedang lambat untuk mengejar sesuatu. Sepanjang pemerhatian saya di Lembah Kelang ni, bagi kawasan tertentu Polis Trafik akan bertugas untuk mengawal lalulintas. Di sini lampu hijau dan merah akan diabaikan. Memang efektif cara ini untuk melancarkan lalu lintas pagi semasa pergi dan balik kerja. Cumanya...... memang tidak semua tempat boleh pihak polis trafik ini diupayakan untuk menjaganya. Memang mustahil untuk mereka berada di setiap lokasi dan persimpangan jalan utama.

Mengapa tidak bagi lampu isyarat bagi laluan utama warga kota pergi dan pulang kerja di"set"kan untuk warna hijau diberikan sedikit lama berbanding tempoh masa biasa ia menyala. Sebagai contoh sekiranya diwaktu pagi, di sebuah simpang tiga. Ada laluan masuk ke taman perumahan, laluan ke KL dan satu lagi arah laluan ke Rawang. Tempoh masa hijaunya sama sahaja bagi ketiga-tiga arah laluan setiap masa. Pendek cerita, sepatutnya di waktu pagi, nyalaan hijau  perlu lebih lama untuk ke KL dan sebaliknnya untuk arah ke Rawang pada sebelah petang. Barulah nampak pintar sedikit bandaraya kita ni ;) 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 11 April 2011

Yang Susah Jadi Ringan Bila Sudah Seronok




Mari kita lihat diri kita di tempat kerja kita. Tak kisahlah di mana kita bekerja.. Di pejabat, di lapangan, di ladang, di kebun, di kilang, di hotel, dalam kenderaan dan di mana jua pun kita tentukan memikul tanggungjawab dan amanah tertentu. Tak kira di peringkat mana jawatan atau pangkat kita juga, setiap kita sememangnya mempunyai pilihan untuk seronok dalam jawatan yang disandang itu. Setiap kerja sebenarnya bukanlah berat dan bukanlah juga ringan.   Masing-masing ada cabaran, kepayahan dan kemudahannya yang tersendiri. Jika kita melihat pekerjaan orang lain yang kita anggap ringan, mungkin pada masa sama dia juga melihat kita kita pula ringan. Saya fikir, kita sendiri memang sedar susah senang kerja kita sendiri. Jangan kita terlalu cepat menilai dan meletakkan andaian pada sesuatu yang yang mana belum kita betul-betul fahami.

Lihat diri kita. Adakah kita rasa susah dan terbeban dalam pekerjaan kita tu? Jika kita berasa ada kesusahan mungkin yang sebenarnya kita tidak seronok dalam menjalankan kerja tu. Rasa seronok rupanya berkait secara tidak langsung dan mungkin secara langsung dengan bagaimana kita menghadapi kerja kita. Kadang kala kerja yang mudah boleh menjadi susah apabila tiada keseronokan di situ. Hargai kerjaya anda dan berseronoklah dengan segala tugasan yang ada. Anda akan mula rasa berat dan susah sedikit demi sedikit akan hilang. Selamat mencuba ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 31 March 2011

Banyak kita mengata mengenai orang




Membaca beberapa laman blog seolah-olah terasa berada dalam sebuah pasaraya hypermarket yang amat besar dan luas. Begitu pelbagai info dan kisah yang ada terutamanya berkait dengan politik dalam negara. Banyak maklumat dan cerita baru yang baru saya difahami dan diketahui. Sememangnya blogger di Malaysia ni agak rajin juga dalam berkongsi cerita, pandangan dan hujah masing-masing di alam maya ini.

Saya melihat dengan adanya kemudahan seperti blog telah memudahkan sesuatu peristiwa, idea serta kemaskini terbaru disebar luaskan dalam masyarakat. Memang penuh manfaatnya.

Walau bagaimanapun, yang sedikit malangnya kadang kala di blog-blog yang ada kita dapat juga membaca dan mendengar hujah dan cerita yang agak negatif. Negatif terutamanya dalam melibatkan maruah dan nama individu lain. Kita memang senang untuk menulis tentang keburukan orang lain. Tetapi sedarkah kita akan kelemahan yang kita ada. Jangan sampai semasa kita sedang asyik sibuk menulis tentang aib orang, tetapi dalam masa sama malaikat juga sibuk mencatit "dosa" @ "dosa-doa kering" akibat fitnah dan cerita-cerita tak betul atau karut marut yang sibuk nak kita sebarkan tu.. Wallahualam..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, 21 March 2011

Kot ya pun bermesyuarat..




Mesyuarat.. Meeting.. Perbincangan.. Apabila mendengarnya kita kadang kala teruja, kadang kala rasa tertekan, mungkin juga suka, mungkin juga menyampah dan mungkin juga tiada apa-apa perasaan terhadapnya.. Sebenarnya mesyuarat itu perlu untuk sepasukan ahli dalam satu kumpulan kerja ataupun satu gerakan dalam untuk melihat serta mencapai sesuatu melalui berdiskusi dan mendapatkan laporan dan gambaran mengenai sesuatu hal. Di tempat kerja tentunya mesyuarat sentiasa diadakan untuk mendapatkan sebarang kemaskini mengenai kerja dan aktiviti seharian di pejabat.

Tetapi yang sedihnya, kadang-kadang berlaku pembaziran dalam mesyuarat itu lebih-lebih lagi "Pembaziran Masa". Mengapa saya katakan demikian? Ini penjelasananya:

1. Menyentuh Satu Perkara Itu Terlalu Lama.

Kadang kala sesuatu perkara itu disentuh dan dibincangkan agak lama semasa mesyuarat. Bayangkan bahawa fakta dan masalahnya telah pun jelas dan masing-masing telah faham, tetapi kita kadang-kala asyik bermain-main dengan fakta dan masalah itu.. Mula dari a, b, c dan d.. kemudian kita ulang semula a, b, c dan d yang sama.. Pusing-pusing di situ juga perginya.

2. Penceritaan Panjang Lebar.

Memadailah kita melapor dan beri penjelasan kepada perkara penting sahaja. Bunga-bunga dan perkara sampingan tu simpan sahajalah. Fokuskan sahaja pada isu pokok yang ingin diketahui dan ingin diselesaikan. Apa yang diluar bidang kuasa usah disibukkan!

3. Masa Henti /Pause Yang Lama!

Memang kadang kala kita perlu ambil masa dan ambil ruang dan masa untuk meneruskan perbincangan. Diam seketika mungkin untuk memberi ruang otak dan minda memikirkan sesuatu mengenai perkara yang dibincangkan. Tetapi janganlah berhenti seolah-olah menunggu lampu merah di persimpangan jalan. Lama tu!! Bukankah nampak lebih tegas, lebih karisma dan lebih yakin jika kita pergi kepada setiap perkara dengan kadarkan lebih pantas, sebijik-sebijik disentuh dan segera disimpul kemas.

4. Benda Yang Selesai, Gugurkan.

Sampai berkali-kali benda yang tak penting dan tak membawa makna yang besar itu dikekalkan dalam minit. Ianya di bawa setiap kali mesyuarat. Buang masa, buang kertas, buang toner dan buang air liur aje tu.

5. Janganlah Mesyuarat Lebih 2 Jam.

Tumpuan ahli mesyuarat tentunya akan "down" apabila masa peribadi mereka diceroboh. Kot ya pun bermesyuarat.. ingat-ingatlah sikit bukan semua ahli dalam perbincangan itu yang tenteram jiwa dan fikirannya apabila penutup yang ditunggu-tunggu tidak kunjung tiba ;)

Sama-sama kita praktikkan mana yang baik.. Maaf jika ada yang terasa. Cukup masa dah.. Time out!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, 20 March 2011

Apapun Yang Dibawa Pemimpin..

Baru baru ini saya ada mendengar satu ceramah berkaitan gagasan 1 Malaysia. Penceramah memberikan hujah dan perbincangan mengenai konsep 1 Malaysia ini dan juga kupasan mengenainya dalam pelbagai aspek dan sudut. Memang benar apa yang diperkatakan beliau. Antara lain konsep ini kadang kala agak kabur bagi sesetengah orang yang tidak memahami. Selain kabur ianya juga boleh disalah tafsir. Selain salah tafsir, ia juga boleh dan mudah untuk dimanillasikan dan seteryusnya menimbulkan ketidakstabilan. Tiga aspek ini saja saya fikir sudah cukup boleh mewujudkan natijah yang tidak baik kepada mereka yang memang berniat untuk meng"NEGATIF"kan konsep 1 Malaysia ini. Konsep ini mudah dan jelas sebenarnya iaitu ia berteraskan kepada "PERPADUAN DALAM KEBELBAGAIAN". Itu sahaja! Dan bagi saya, kita kadang kala sibuk membincangan itu dan ini mengenai perkara ini dimana-mana, hinggakan benda yang tidak patut dirisaukan pun boleh menjadi kerisauan. Benda yang dah jelas dalam Perlembangaan pun sibuk nak diperdebatkan.. Buat apa.. buang masa!! Yang penting saya fikir, apa jua yang di bawa oleh pimpinan negara tentunya demi kebaikan semua. Memang sampai bila-bila pun kita sebagai manusia yang serba lemah ini tidak akan mencapai dan mendapat satu formula yang terbaik yang betul-betul "kena" untuk mewujudkan satu negara yang rakyat saling setia pada negara yang memiliki pelbagai budaya ini. 1 Malaysia mungkin tidak sempurna 100% untuk mencapai perpaduan di Malaysia, tetapi setidak-tidaknya ia menuju ke arah 100% itu. Mungkin sebelum ini 50% dan kini bergerak dan meningkat tahap peratusannya.. Sokonglah apa yang baik dan pinggirkanlah mana yang tak perlu dalam kepala tu ya.. Selamat menjalani kehidupan yang lebih bahagia :)

   
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 19 February 2011

3 Paradigma Tentang Stres



Dalam seminggu dua ni ramai yang MC ataupun mengambil cuti sakit. Beberapa hari lalu ketika saya lalu di hadapan sebuah klinik, kelihatan ramai betul yang sedang menunggu giliran untuk bertemu doktor. Memang sedikit luar biasa jumlah orang yang tidak sihat dalam beberapa minggu kebelakangan ini. Lebih tepat lagi sejak CNY yang lalu. Makan limau banyak sangat agaknya ataupun cuaca yang tidak beberapa baik agaknya. Apapun sakit dan keadaan tidak selesa ini sememangnya akan mengganggu aktiviti dan tumpuan kehidupan seharian kita baik di rumah ataupun di tempat kerja. Semoga semua rakan dan kenalan kita yang kurang sihat akan segera sembuh dan kembali sejahtera seperti biasa.Setelah hampir 3 minggu agaknya blog ini sepi tanpa post dan berita. Sebenarnya hasrat untuk menulis dan menukilkan itu ada cuma kesuntukan ruang dan ketika sahaja. Sebelum ianya dirancakkan kembali suka untuk saya berkongsi kepada pembaca dan terutamannya juga untuk mengingatkan diri sendiri bahawa penyakit boleh membawa kepada stres. Dan yang lebih penting lagi saya rasa, dalam keadaan yang sebaliknya iaitu stres boleh membawa kepada penyakit atau sakit. Berdasarkan ingatan saya daripada penyampaian seorang motivator beberapa bulan lalu, ada 3 paradigma yang perlu kita fahami dan terima mengenai apa itu stres. Ringkasnya adalah seperti berikut:

1. Bersangka baik pada stres.
Kita perlu menerima hakijkat bahawa tubuh kita memang ada ketikanya memerlukan stress dan tekanan. Banyak benda dalam dunia ini juga perlukan ketegangan. Tali gitar sebagai contoh perlu kepada tegang. Mana mungkin tali gitar yang kendur boleh menghasilkan bunyi dan melodi yang sedang didengar. Kadang kala dengan sedikit ataupun banyak tekanan menjadikan kita lebih baik daripada sebelumnya.

2. Stres adalah isyarat untuk kita bertenang.
Setiap sesuatu yang mencetuskan ketegangan dan tekanan memberitahu kita bahawa kita sedang menghadapi stress. Mungkin stres yang dirasakan itu besar ataupun kecil . Jika ianya kecil, pastikan ianya segera diuruskan sebelum ianya berganda menjadi stres yang lebih besar. Untuk menghadapinya amalkan formula 3B iaitu berhenti, bernafas & bertenang. Tidaklah sesusah manakan? Moga kita semua berjaya mempraktikkannya nanti.

3. Stres mendekatkan kita kepada tuhan.

Kita perlu terima dan sedar bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya tersendiri. Tidak semestinya apa sahaja perancangan yang dibuat akan berjalan dengan baik kerana kehidupan kita adalah amat banyak kemungkinannya. Titik-titik yang dilalui bukan selaluya boleh berada diatas tetapi juga ditengah dan bawah iaitu umpama putaran roda. Apa yang penting hadapilah ia dengan emosi dan fikiran yang positif.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, 23 January 2011

Menghargai Air




Ada 3 sifat air yang perlu kita sedari. Kita perlu fahami ketiga-tiga sifat ini kerana tubuh kita juga adalah terdiri daripada 75% elemen air. Satu bahagian peratusan yang agak besar disitu. Jika elemen ini rosak kemungkinan ia akan menjejaskan keseluruhan tubuh kita nanti. Minta dijauhkan. Air sememangnya berada pada semua sel yang hidup. 3 sifat air berkenaan adalah merakam, menyimpan dan memindahkan. Huraian lanjutnya mungkin tuan puan boleh "google" sendiri atau bertanya kepada yang ahli dan pakar. Sifat-sifat ini yang ada pada air membolehkan perkara positif boleh melaluinya dan tidak terlepas juga perkara yang negatif. Jadi, kepada anda dan saya, sama-samalah kita hargai air.. jangan dilangkah kerana ia adalah ia bukan hanya satu elemen yang hidup tetapi asas kepada seluruh sistem kehidupan kita.. Rupanya memang begitulah kelebihan elemen air ini, jika tidak mana mungkin ramai pengamal perubatan Islam menggunakan ia sebagai pengantara dalam pengubatan penyakit dan gangguan. Hargailah diri dan hargailah air untuk diri.


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, 20 January 2011

Bumi Hijau




Sekarang ni ramai yang telah peka untuk mengHIJAUkan produk mereka. Go Green. Itulah antara tag line sekarang ini untuk menunjukkan yang mereka mengambilkira aspek kelestarian alam pada produk dan perkhidmatan dalam memulihara alam ataupun dunia ini. Dalam konteks sekarang ini isu pemanasan global tentunya menduduki senarai tertinggi dalam agenda permasalahan berkaitan planet yang kita sama-sama diami ini. Selain itu isu stok bekalan makanan, peningkatan jumlah penduduk dunia, penghasilan sumber tenaga, kestabilan iklim dan kolaborasi ataupun kesepakatan bersama semua negara dalam menjadikan dunia ini lebih aman dan selamat juga semakin mendapat perhatian.

Tentunya setiap agenda kepentingan sejagat ini harus kita sama-sama fikirkan dan bertindak atas kapasiti yang kita ada. Tidak semestinya kita yang bukan seorang saintis ataupun pencita alam, kita boleh membuang sampah atau puntung rokok sesuka hati sahaja.  Tidak semestinya kita yang ada pekerja pembersihan (tukang sapu) boleh membiarkan sahaja sampah dibiarkan begitu sahaja. Tidak semestinya kita sebagai unit kecil dalam berbillion penduduk dunia ini boleh semudah itu membiarkan sahaja pembaziran tenaga berlaku atas kepentingan diri kita seorang sahaja. Tidak semestinya kita yang bukan orang yang senang, boleh senang-senang melakukan kerosakan dan kebinasaan kepada persekitaran kita.

Dalam bulan ini sahaja di depan mata saya, saya melihat "RAMAI" orang membuang puntung rokok di jalan raya. Peniaga membuang botol minuman dalam longkang di depan premis kedainya "SENDIRI". Pengguna jalan raya membuka tingkap kereta dan membaling tisu dan bungkusan makanan di jalan raya. "KITA" di pejabat membiarkan lampu, penyaman udara dan komputer ON apabila tidak digunakan. Benda-benda ni nampak remeh dan kecil tetapi ia sebenarnya besar. Besar dalam erti kata menyumbang kepada permasalah besar yang sedang kita hadapai iaitu permasalahan tempat tinggal kita - BUMI. Sayangilah ia kerana di sinilah kita bermula dan di sinilah kita akan berakhir nanti..


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, 16 January 2011

Tidak Rugi Kita Mengaku Salah


Setiap daripada kita tentunya tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Kesilapan ada samada besar ataupun kecil sentiasa berada dalam kehidupan kita jika kita tidak betul-betul teliti menjaga setiap tindak dan keputusan yang kita ambil. Walaupun kita berhati-hati untuk tidak terjebak, kadang kala ia datang juga dan kita terlibat sama. Mungkin tanpa kita sedar kita telah melakukan sesuatu kesilapan yang kecil. Kesilapan kecil ini kadang kalanya agak tersembunyi dan mungkin hanya orang lain yang dapat menyedarinya. Setelah ditegur barulah kita sedar. Sebagai contoh semasa kita mengambil wuduq mungkin ada cara wuduk yang mungkin kurang sempurna. Jika kita tidak disedarkan atau kita tidak belajar/mengkaji sendiri cara yang tepat, kita akan terus beranggapan cara kita itu betul, sehinggalah ada orang lain yang nampak cara kita yang tidak betul itu dan beliau berani menegur.

Sebaliknya bagi kesilapan yang besar, sepatutnyalah kita yang empunya diri lebih sedar akan kesilapan itu. Kesilapan besar sudah tentunya boleh kita sedari tanpa ditegur orang lain. Kesilapan yang besar tentunya kita tahu impak dan kesannya bukan pada diri sendiri tetapi boleh menjejaskan orang lain. Yang lebih sedih sebenarnya adalah apabila telah berbuih orang lain menegur, mengutuk, mengata dan menyindir tentang kesalahan besar kita tu, tapi kita buat dekk!! aje. Janganlah dibiarkan hati dan fikiran yang ada dikunci dan ditutup rapat untuk kita mengaku dan memperbetulkan kesilapan besar kita itu. Tidak rugi kita mengaku salah jika kita betul-betul bersalah. Itulah tanggungjawab namanya..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, 15 January 2011

Siapa Itu Pakar




Seminar pertama yang saya dihadiri tahun ini berkaitan ilmu dan kajian. Satu perkara yang sempat saya kutip dari salah seorang penceramah adalah pakar dalam sesuatu bidang bukanlah seorang yang melakukan sesuatu itu dalam bentuk rutin atau dalam tempoh yang lama. Rutin yang membentuk pengalaman dalam sesuatu bidang bukanlah tiket untuk kita melabelkan seseorang itu sebagai pakar dalam bidangnya itu. Itu adalah pengalaman semata. Untuk menjadikan seorang itu layak digelar pakar dalam bidangnya itu ialah dengan beliau sentiasa menambahbaik rutin yang dilaksanakannya itu dari semasa ke semasa.

Sebagai contoh, jika kita melihat kepada seorang tukang masak ataupun chef di dapur. Setiap minggu beliau menyediakan makanan aau hidangan yang sama sahaja. Setiap minggu menu yang disediakan sama sahaja. Itu belum menjadikan beliau pakar dalam chef di dapur. Sebaliknya jika beliau setiap minggu atau bulan dapat menghasilkan sesuatu menu atau resepi baru lagi enak tentu sekali beliau boleh kita katakan sudah menjadi pakar dalam bidangnya itu. Itu dalam konteks chef. Tetapi kalau kita lihat dalam kerja seharian kita juga tentunya kita sendiri boleh sedar adalah kita sudah menjadi pakar atau tidak.

Ringkasnya pakar bukan melaksanakan rutin tetapi senantiasa menambahbaik sesuatu baik kerja, amalan, perkhidmatan dan juga sikap terhadap bidangnya itu. Dan jauh lagi penting daripada itu juga ia memberikan kepakarannya untuk manfaat orang lain dan bukannya dibiarkan beku dan statik disitu sahaja. Tidak kiralah apa bidang yang sedang kita ceburi kini, seharusnya kita ada niat, ada cita-cita dan ada kesungguhan untuk menjadi pakar dalam bidang itu.



 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 7 January 2011

Hebat Setiap Hari




"Hebat". Tentu setiap daripada kita pernah berfikir untuk menjadi hebat. Jika ada yang telah sedia hebat, tentunya mereka akan mengimpikan keadaan yang lebih hebat lagi. Itulah mungkin antara matlamat dan impian daripada sesetengah daripada kita. Saban tahun kita ingin mengubah diri untuk lebih maju, berjaya dan lebih cemerlang.

Tetapi sedarkah kita bahawa kehebatan yang diimpikan dalam hidup kita itu sukar dicapai sekiranya kita tidak hebat dalam tahun-tahun yang kita lalui. Dalam daripada itu, kita tidak mungkin hebat sekiranya minggu-minggu yang kita lalui juga tidak sehebat mana. Begitu juga dengan hari demi hari yang dilalui. Adakah wujud sebarang elemen cemerlang yang kita amalkan. Jam demi jam sehinggalah dari saat ketika kita membaca blog ini, adakah kita berfikir secara positif dan bertindak ke arah mencapai kehebatan dalam setiap tindak tanduk dan keputusan yang diambil. Tepuk dada dan tanyalah selera dan iman juga. Saya fikir selera tu perlu ada dan dipandu oleh iman.

Jangan tunggu lagi untuk kita mengubah apa yang boleh diubah sekarang ini ke arah kebaikan sebelum kita terlambat untuk mengubahnya. Moga tahun 2011 ini memberikan lebih kejayaan kepada kita semua. InsyaAllah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...