Monday 5 May 2014

Orang Kita Sukar Nak Berniaga..


Saya nak potong rumput di halaman rumah, saya panggil orang Pakistan. Saya nak gunting rambut, saya pergi ke kedai orang India. Saya nak beli kasut jogging, saya beli di kedai orang Cina. Saya nak beli telefon pintar baru, saya beli di kedai orang Cina. Isteri saya nak beli alat bancuh kek, dia juga ke kedai orang Cina. Bila nak repair paip dan buat wiring elektrik saya nampak banyak iklan yang bukan Melayu.

Bila saya nak beli perkakasan kebun saya ke tempat peniaga Cina. Bila isteri nak beli beg sekolah anak yang baru, juga dia ke kedai pakaian milik peniaga Cina.. Bila kami lapar barulah kami ke kedai orang Melayu ;) Itupun saya nampak orang-orang lain ramai sungguh yang ke kedai mamak. Alhamdulillah lah kalau tentu halalnya di restoren tu. Nampak tak kita betapa kurangnya orang Melayu dalam sektor perniagaan dan keusahawanan.

Orang Melayu rata-rata dan kebiasaannya berniaga dalam sektor makanan dan restoran. Itu memang boleh menjadi.. sebab memang kita perlu makan dan minum setiap hari. Kalau sedap masakannya lagi, insyaAllah bolehlah terus berkembang dan bertahan lama.

Post kali ni bukan nak cakap apa, tetapi hanya nak sembang-sembang kenapalah payah dan sukar sangat orang Melayu hendak mencebur diri dan berjaya dalam berniaga. Setidak-tidaknya, kalau tidak kaya raya pun, bolehlah menyara kehidupan dan membesarkan anak-anak dan hidup sempurna seperti bangsa lain yang berniaga. Dalam masa sama, orang lain yang bangsa lain pun mula berkembang perniagaan mereka. Orang Cina atau orang Jawa tu kita tolak tepilah kerana mereka memang dah berkurun aktiviti berniaga ni ada dalam darah daging mereka. Di Lembah Klang ni, yang semakin banyak berniaga nampaknya orang asing yang datang masuk ke negara ni : Myanmar, Bangladesh, Indonesia, Pakistan dan lain-lain lagi. Negro juga mungkin ;)

Kerajaan memang dah buat macam-macam usaha dan pelbagai bentuk bantuan yang ditawarkan. Ramai juga yang telah menerima dana peruntukan bagi latihan dalam pembangunan usahawan bumiputera tersebut. Tapi kita lihat masih tak naik dan entah dimana mereka ini berada. Mungkin ramai di luar-luar bandar agaknya. Atau mungkin bisnes yang dibina itu melibatkan produk-produk hiliran tertentu yang tidak menonjol dalam arus perdana.

Orang Kita Sukar Nak Berniaga.. Pelik ya?

Memang pelik.. saya mahu mencari jawapan kepada soalan ini ;p




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails