Thursday 31 October 2013

Usah dirisaukan Apa Yang Belum Berlaku

Pagi ni semasa dalam fasa awal perjalanan saya ke pejabat, saya asyik memikirkan beberapa perkara yang masih terbengkalai dan tak siap lagi.. Risau kalau-kalau bos marah atau kena memo ;) Cepat-cepat saya cuba praktiskan apa yang pernah saya dengar pesanan melalui beberapa motivator sebelum ini iaitu "Jangan kita sibukkan atau risaukan perkara yang belum lagi berlaku. Perkara tu belum tentupun akan berlaku tetapi malangnya kita telah membazirkan fikiran, masa dan tenaga untuknya. Mengapa tidak, kita lebihkan fokus kepada apa yang sedang kita lakukan.. Dalam hidup kita ni, sebenarnya ada 3 fasa masa iaitu masa yang lalu, masa sekarang dan masa hadapan. Perlu kita ingat dalam slot 3 masa yang berbeza ini yang mana kita sedang berada di dalamnya? Pastinya masa sekarang bukan.. Jadi jangan fikirkan sangat apa yang sudah lepas.. Usah dibebankan sangat fikiran pada benda yang belum lagi berlaku.. tapi fokuskan pada apa yang sedang kita laksanakan.. Untuk contoh saya tadi, fokus saja pada pemanduan.. Sedang memandu tak usahkan kita fikirkan sangat benda yang berat-berat sebab kalau terlanggar kereta nanti lagi berat masalah berlanggar tu nanti kan.. Daripada ada 1 masalah, nanti bertambah jadi dua atau tiga masalah pulak.. Don't worry, be happy.. Relax.. Take it easy ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails