Saturday 5 October 2013

Menzahirkan ICT



Bila memperkatakan tentang ICT, secara umumnya orang akan melihat dan merujuk kepada internet, sistem aplikasi, komputer, laman web, pangkalan data dan sebagainya. Teknologi ini dilihat sebagai penyokong kepada bisnes dan operasi dimana-mana organisasi pun. Ditambah degan penggunaan media sosial yang tinggi khususnya di Malaysia, ICT dilihat sebagai suatu komponen yang tidak dapat dielakkan. Dalam segenap bidang, penggunaan ICT memang telah meluas baik dalam industri, pembelajaran, perniagaan, kerajaan, komuniti dan individu juga. Banyak perkara yang telah dibangunkan baik daripada segi infrastruktur, sistem aplikasi pengguna termasuk pembudayaan juga. Kalau kita lihat disekeliling kita, mereka yang tidak menggunakan ICT mungkin hanya bagi mereka yang berada dalam tahanan penjara sahaja. Saya rasalah ;)

Dalam dunia ICT, istilah yang biasa didengar kini seperti cloud computing, big data, outsourcing dan teknologi mobile dan  ancaman siber tentu sekali asing bagi mereka yang tidak berasa dalam aliran ICT, tetapi ianya sudah pun dilalui oleh semua dan sebenarnya melibatkan semua. Hampir setiap daripada kita mempunyai rekod dan profil peribadi. Kita juga mempunyai rekod dan data yang kita letak di pihak ketiga. Kita juga akan sentiasa berhubung dan berkomunikasi sesama kita. Nampak tak bagaimana setiap benda yang kita lalui tak dapat lari dari pengguna ICT.

Walau bagaimanapun, penggunaan yang meluas ini masih lagi mempunyai kekurangan yang perlu sama-sama kita lihat khususnya mereka yang berada dalam sektor ICT di Malaysia. Perancang dasar strategi ICT, pengurus ICT, pentadbir ICT, pengeluar produk/penyelesaian ICT, pembangun aplikasi, usahawan teknologi, institusi pendidikan dan pengguna  harus sedar salah satu cabaran yang dihadapi kini adalah untuk meletakkan ICT dihadapan SAMA PENTING dengan komponen lain. ICT selama ini dilihat sebagai khidmat sokongan sahaja. Tanpanya operasi masih boleh berjalan seperti biasa. ICT sering dilihat sebagai aktiviti yang melibatkan perbelanjaan yang tinggi. Perkhidmatan yang diberikan tak selalunya mencapai tahap 100% kepuasan,  tahap penguasaan kepakaran yang terhad, kebergantungan luar serta puluhan rungutan lagi.

Sebenarnya, saya cuba untuk melontarkan di sini satu perkara iaitu mereka yang menjadi personal dan ahli dalam ICT perlu lagi lebih menonjol dan kehadapan membawa pembaharuan. Walaupun hasil kerja tangan dan buah fikiran anda kebanyakan berbentuk maya dan berbentuk digital, ia perlu melangkah ke satu paradigma yang baru iaitu ia PERLU DIZAHIRKAN. Dizahirkan dalam erti kata menimbulkan perkara ICT itu agar ia boleh senitiasa "dirasai" dan "dilihat:. Contoh paling senang adalah Facebook. Setiap masa kalau boleh kita nak mengakses kepadanya. Pendek kata mendekatkan teknologi itu kepada penggguna.

Jangan sampai kesudah ia hanya tersimpan dalam betuk maya yang orang lain tak nampak ;))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails