Saturday 2 October 2010

Belajar Menyepak Takraw

Membaca akhbar tentang penganjuran pertandingan sepak takraw oleh KFC dan Utusan. Ia satu usaha yang amat saya sokong dan cukup membanggakan kita. Sebagai sukan yang ada kaitnya dengan jatidiri Melayu, sepatutnya ia akan  dapat teris diadakan dan disemarakkan lagi dari semasa ke semasa.

Ketika saya berumur kira-kira 9 tahun, saya mula mengenali bola sepak raga atau kini sukan takraw. Lebih awal daripada itu, riadah saya pada masa itu adalah dengan menimbang dengan kaki menggunakan sejenis permainan dipanggil "capteh". Bentuknya dan cirinya adalah gabungan bulu ayam dan getah sebagai dasar tapak.. Konsep pergerakkannya sama seperti bulu tangkis dalam sukan badminton. Di zaman itu Malaysia antara gergasi sukan takraw dunia. Pesaing hanyalah oleh pasukan Thailand. Itu keadaan dahulu semasa saya muda remaja. Tetapi kini pasukan kita entah di tempat ke berapalah agaknya.

Apa yang saya ingin kongsikan di sini bukanlah tentang takraw tetapi bagaimana latihan yang tekun itu boleh menjadikan kita zero kepada hero. Daripada tidak tahu kepada tahu. Daripada lemah kepada kuat. Daripada di bawah kepada berada di atas. Daripada tidak mahir kepada berkemahiran dan macam-macam keadaan lagi..

Berbalik kepada untuk saya mahir menimbang bola sepak raga dahulu.. Pada mula-mula saat dan ketika cuba menimbang itu, bilangan timbangan hanyalah 2 hingga ke 3. Setelah beberapa hari saya dapat menimbang hingga ke bilangan 6 dan melebihi 10. Setelah berminggu dan berbulan dan bertahun saya mampu untuk menimbang hingga lebih 100 timbangan.. keletihan sahaja biasanya yang dapat menamatkan sesuatu cubaan capaian jumlah timbangan itu. Ringkasnya  prinsip dan iktibar yang saya masih cuba pegang dan cuba amalkan dalam kehidupan ini adalah latihan menjadikan kita lebih cekap, lebih mahir dan lebih peluang untuk lebih berjaya. Tidak kira dalam bidang apa yang kita ceburi, kalau kita tekun dan rajin berlatih kita boleh maju sedikit demi sedikit. Mungkin kita juga boleh memotong orang lain yang lebih dahulu bermula daripada kita seperti pasukan Thai itu tadi.. Moga sedikit imbasan kehidupan kanak-kanak saya ini dapat memberikan sedikit cetusan motivasi untuk kita terus berlatih dan menajamkan apa sahaja kemahiran yang kita telah mulakan dan ada. Moga bermanfaat untuk anda dan saya juga sebagai orang yang bercerita..

Terima kasih kepada Abah yang telah mengajar dan mendidik kami tiga beradik bermain sukan takraw malah sukan-sukan asas popular yang lain. Tidaklah kami menjadi orang yang kakinya hanya di bangku ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 comment:

  1. saya tak pandai menimbang bola takraw.Cuma boleh timbang 5 atau 4 kali sahaja









    ReplyDelete

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails