Tuesday 2 March 2010

Lupakan Sejarah Lalu.. Cari Kebahagiaan Masa Depan




Baru-baru ini saya berkesempatan bersembang dengan seorang kenalan yang pernah dikenali dahulu.. Setelah 6 tahun tidak berjumpa akhirnya bersua di internet. Seorang lelaki dan segak orangnya.. Kami memang mengenali latar belakang masing-masing tetapi jarang juga berbincang perkara-perkara yang melibatkan urusan peribadi kerana saya tidak beberapa selesa untuk menyentuh hal peribadi dia dan hal peribadi saya juga. Tidak seperti segelintir orang di dalam bidang kewartawanan yang mungkin ada yang gemar kepada cerita-cerita peribadi @ "dalam kain" yang suka untuk dijaja demi untuk melariskan akbar ataupun majalah mereka.

Sahabat saya tadi.. Rupa-rupanya beliau masih belum berkahwin lagi. Saya tengok kehidupannya agak baik.. Lengkap serba serbi, tiada apa yang kurang.. lebih lagi mungkin ;) Usianya lebih 2 tahun daripada saya. Saya bertanyakan kenapa beliau tidak mendirikan rumahtangga. Jawapan yang diberi.. masih teringatkan kisah dan sejarah lalu yang masih terkesan dalam ingatannya. Pengalaman tak beberapa manislah tu agaknya saya rasa.. Dengan jawapan sebegitu rupa saya rasa.. itu jawapan yang tidak patut.. Mengapa kita membiarkan sejarah "KELABU" zaman dahulu menyekat kita untuk membuat corak baru yang lebih menarik dalam diri kita. Ya.. zaman bujang memang ada seronoknya. tetapi ingat zaman bercinta juga ada keseronokkannya yang lebih lagi.. Dan seterusnya zaman berkeluarga tentunya lebih lagi dan seterusnya zaman beranak pinak hingga ke cucu cicit ;)

Saya baru teringat, sepatutnya saya memberikan respon kepada beliau terus atas jawapannya itu.

Berikut adalah contoh situasi yang saya umpamakan kisah sahabat saya tu : Bayangkan suatu masa dahulu seorang anak belajar untuk menaiki basikal, dengan kayuhan pertamanya dia terjatuh dan terluka.. Mungkin cedera lukanya agak dalam dan memberi kesan parut yang lama. Setelah beberapa tahun dia masih fobia dan takut untuk mencuba mengayuh basikal kembali.. Dan setelah sekian tahun dia masih terus kekal enggan untuk mencuba kembali menaiki basikal.. Dan di saat dia melihat rakan-rakan lain menunggang basikal dengan penuh riang gembira, sedikit sebanyak dia akan rasa sedikit sedih dan mungkin menyesal.. Begitu jugalah umpamanya dalam kehidupan kita ini. Jangan biarkan pengalaman lalu membunuh atau melambatkan cita-cita dan impian kita yang berada dihadapan. Semoga beliau ada membaca blog ini..hehehe.. I'm sorry ;p

"Jikalau kita melihat ke belakang dalam hidup kita, kita akan mendapati bahawa walau apa pun yang berlaku kepada kita ia akan sentiasa menjadi berfaedah kepada kita"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails