Monday 25 January 2010

Apa Yang Penting.. KERJASAMA


Dalam menambahbaik sesuatu sistem penyampaian kepada masyarakat, pelbagai isu yang timbul dan penyelesaian yang ada kebiasaannya akan melibatkan banyak entiti dalam pihak kerajaan itu sendiri. Lebih besar skop permasalahan itu maka akan banyaklah juga entiti yang bakal terlibat. Sebagai contoh : Jika sesuatu permasalahan itu berkait dengan penyeludupan pasir misalnya tentu ia akan melibatkan banyak agensi dan jabatan yang terlibat. Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Luar.. Kastam, Polis, JKR, Kerajaan Negeri dan sebagainya.




Dalam usaha memperbaiki dan mempercepatkan sesuatu proses penyampaian itu tentunya "KERJASAMA" dan "PERSEFAHAMAN" dan rasa "INGIN MEMBANTU" antara Kementerian, Jabatan atau Agensi dalam kerajaan itu sendiri adalah asas utama kepada KETELUSAN untuk membantu rakyat sebagai pelanggan utama. Rakyat sememangnya akan sentiasa mahukan perkhidmatan yang CEPAT dan MUDAH bagi mereka.. Selari dengan perkembangan teknologi seperti ICT dan sebagainya yang ada sekarang ini, kadang kala tanpa disedari perkara yang mudah kadang kala disusah-susahkan. Sehinggakan untuk memulakan "kerjasama" pun susah. Dinding-dinding TEBAL antara "PIHAK-PIHAK BERKUASA" itu sendiri seharusnya telah lama diruntuhkan sekiranya kita masih mahu slogan "RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN" bertahan lama..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails