Monday 7 September 2009

Cadangan Kepada Sahabat Di Kementerian Pendidikan

Salam..

Daripada pemerhatian saya, ramai diantara kalian (sahabat2 saya dari fbook terutamanya mereka yang dari UMS adalah terlibat dalam arena perguruan dan ada yg bertugas di Kementerian Pendidikan. Tak sangka ramai yang menceburi bidang mengajar ni. Tahniah dan anda sungguh bertuah kerana setiap ilmu yang sentiasa dicurahkan itu. InsyaAllah akan diamalkan oleh anak-anak murid bila mereka dewasa kelak. Banyak pahala tu... walaupun tugas mengajar zaman sekarang ni penuh cabaran dan dugaannya.. biasalaah tu, anak murid nakal, malas buat kerja sekolah, masalah disiplin, ibubapa nakal ;) dll. Asam garam kehidupan.. Dont give up.

Rasanya saya straight to the point laa... ayat panjang2 nanti x sampai maksud plak. Di sini suka untuk saya memberi cadangan dan pandangan kepada mereka yang terlibat mungkin boleh mengikhtiarkan untuk merubah sesuatu ke arah yg lebih baik terutama untuk manfaat generasi ke hadapan selepas kita.. anak2 kita, cucu cicit kita dan seterusnya (kalau berkahwin laa.. kalau bujang xde laa anak,,heheh)


Buat rakan2 yg masih bujang tu, cepat2 la cari jodoh, jgn tunggu lama-lama, nanti lama-lama dia diambil orang... (mcm lagu la pulak).

Cadangan :

1. Matapelajaran Pendidikan Islam turut diajar kepada murid bukan Islam (Peringkat Menengah Atas - Form 4 & 5)
Saya tidak pasti tentang apa yg berlaku dan silibus pembelajaran yang ada sekarang., tapi seingatnya murid muslim akan ada pelajaran islam dan yang lain moral dan dipisahkan.

Kenapa tidak Malaysia sebagai negara Islam turut memberi ruang dan peluang secara formal seawal mungkin untuk mereka yg bukan muslim ini diberi pendedahan tentang Islam. Mungkin silibusnya perlu kepada sedikit perubahan yang khusus dan mudah untuk mereka mengenal Islam.

Sejak merdeka 52 tahun yang lalu, entah berapa ratus/ribu saudara muslim yang memeluk Islam. Saya dikir dengan pendekatan ni... ada peluang yg lebih besar untuk melihat lebih banyak kadar saudara baru yang akan menganut Islam.Kalau tak masuk Islam pun, sekurang-kurangnya mereka dapat memahami apakah Islam tu secara umumnya.Tapi saya yakin dan percaya, jika niat kita baik dan kena dengan caranya ia akan membuahkan hasil..Apabila di Universiti ada subject perbandingan agama.. bagus dah tu.. Mungkin anda tidak setuju dengan pendapat saya ini, tapi saya tak kisah.. saja jer nak kongsi idea.

2. Aspek Keusahawanan dan Pengurusan Kewangan DiTitik Beratkan Dari Awal (sama mcm atas - Form 4&5)

Ini adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri laa... dan orang-orang disekeliling. Sekarang ni ramai (ramai lah kot) warga kerja belia yang dibebani hutang. Hutang keliling pinggang.. dah tak perlu tali pinggang lagi dah...hehe..Hutang yang macam2.. ada hutang yag perlu dan hutang yang tak perlu...

Ada hutang belajau, hutang rumah, loan peribadi, loan kereta, kredit kad, hutang mak ayah adik beradik, hutang Ah Long (mintak jauhh...)

Kenapa ini terjadi... jawapan saya yang mungkin ada yg tak setuju, takpe... ialah: Pendedahan awal aspek pendidikan kewangan takde langsung di sek menengah. Yang ada hanya prinsip akaun dan asas keusahawanan kalau saya tak silap. Itu pun ia tidak betul2 menekankan atau meresapkan betul2 dalam jiwa anak-anak untuk jadi usahawan @ bijak mengurus wang. Mungkin ada kalangan anak2 yang mengerti mungkin sbb keluarga mereka mmg keluarga bisness macam masyarakat Cina misalnya takpe. Ini orang Melayu... layu jer.. yang dikejarkan isap rokok... sedih betul... anda boleh nampak sendiri dimana-mana.

Zaman akan datang saya fikir manusia perlu kepada pelbagai sumber pendapatan, tak boleh bergantung pada 1 sumber. Yang kaya makin kaya yang tak kaya makin ketinggalan dan lemah..

Sebagai akhir kata, Moga PM memberikan bonus 2 bulan gaji tahun ini (orang swasta jgnlaa dengki yaa...hehe) .. Amin..Sekadar ini yang saya mampu kata-katakan.. Wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

Komen Anda

Related Posts with Thumbnails