Sunday, 7 January 2018
10 Amalan Tak Cantik di Pejabat
Berikut antara perkara atau tabiat yang tak sepatutnya berlaku di pejabat. Tempat kita sabahn hari mencurah khidmat, mencari rezeki, menyerlah potensi dan membina kehidupan:
1. Tidak menepati masa, memanjang lewat jer;
2. Lambat dalam bertindak, asyik nak kena ketuk jer. Asyik nak kena bagi reminder jer;
3. Tidak proaktif. Hanya buat kerja yang diarah, langsung tiada daya usaha atau inisiatif untuk "bagi jalan" apa yang sepatutnya dah berjalan;
4. Tidak mahu mencuba dan belajar perkara baharu;
5. Tiada perancangan kerja dan penetapan hala tuju diri. Hanya membirkan masa berlalu tanpa nak capai apa-apa setelah bertahun bekerja;
6. Banyak buang masa pada perkara yang tak menyumbang pada produktiviti kerja. Sembang kosong dan sibuk surfing internet, shopping online, Youtube, Whatsapp dan lain-lain;
7. Tak suka menyumbang idea dan pandangan kepada jabatan. Play safe dan malas;
8. Dalam mesyuarat atau perbincangan sibuk sangat dengan telefon di tangan;
9. Orang lain sibuk bekerja, dia tidur;
10. Bukan boss tapi lagak kalah boss.
Harap saya dan anda tak termasuk dalam golongan yang bertabiat tak cantik ni :)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Komen Anda