Semalam saya sempat mendengar sembang seorang orang lama. Idea kali ini yang beliau berikan pada saya sedikit lain. Katanya, ada macam-macam cara boleh kita buat untuk cepat naik pangkat dan menjadi yang terbaik dalam jabatan. Selain kerja rajin, bijak bercakap dab kemas dalam penampilan, ada satu lagi faktor yang mesti diberikan perhatian. Nak tahu apa dia?! Ni nak habaq :)
Kita kena ada gaya penulisan yang baik. Kalau pegawai dalam sektor awam, memang menulis surat, memo atau kertas kerja sememangnya selalu kena buat. Dan di situlah boss boleh melihat dimana tahap kematangan kita. Gaya penulisan, idea dan huraian yang tepat dan mantap dapat memberi gambaran kepada boss tahap kesediaan kita untuk berada di jawatan yang lebih tinggi dimasa depan.
Jadi, nasihat saya di sini buat kawan-kawan dan diri sendiri, menulislah dengan baik dan selalulah hasilkan karya penulisan yang menarik perhatian. Biar boss yang membaca sebut "WOW!!" bila baca deraf teks yang kita sediakan.
Jadi, nasihat saya di sini buat kawan-kawan dan diri sendiri, menulislah dengan baik dan selalulah hasilkan karya penulisan yang menarik perhatian. Biar boss yang membaca sebut "WOW!!" bila baca deraf teks yang kita sediakan.
Selamat mencuba!
No comments:
Post a Comment
Komen Anda